lördag 19 december 2015

Recension av Harry Potter and the philosopher's stone

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 332
Serie: Harry Potter, bok 1 av 7

Den fantastiska berättelsen om föräldralöse Harry Potter som visar sig vara trollkarl. En helt ny värld öppnar sig för honom när han får börja i Hogwarths skola i häxkonster och trollkunskap: en värld full av magi och spännande äventyr. Denna makalöst framgångsrika debutbok är en klassisk berättelse av bästa sort!
Plötsligt händer det märkliga ting i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar. De viskar om en viss Harry Potter ...
Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar Hogwarths Skola för Häxkonster och Trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr!

Vad kan jag säga om denna gamla goding? Jo den är precis lika bra fortfarande som den var när jag läste den för allra första gången för sisådär 11 år sedan. Jag slutade räkna antalet gånger jag läst Harry Potter böckerna när jag nådde 15 gånger. Så jag kan tyvärr inte ge något direkt antal av hur många gånger jag läst denna goding, men åh vad J.K Rowling skriver bra! Karaktärerna som vi alla (förhoppningsvis känner till både utan och innan) är så himla levande  och man älskar och hatar alla av olika anledningar. Man kan ju inte låta bli att ogilla vissa karaktärer i början även om man vet att man kommer att gilla dem i sista boken, men så är det i alla fall. Harry Potter-serien är och kommer alltid att vara en av mina absoluta favoriter. Det var den serien som faktiskt fick mig att läsa så mycket som jag gör nu för tiden. Och vem kan inte gilla att läsa om häxor, trollkarlar, hundar med tre huvuden, drakar och allt annat som finns med i just denna bok? Öh, jo alla som har barnasinnet i behåll skulle jag säga. Beskrivningarna av karaktärer såväl som omgivningarna i den här boken är så levande och det känns verkligen som om att man själv är med i boken då man kan se allting framför sig så himla tydligt. Sen så kan man ju säga såhär.... vem önskade inte i hemlighet att de skulle få ett brev från Hogwarts när de fyllde 11? jo, jag och några miljoner människor till!

Boken får 5 av 5 stjärnor såklart. En sådan här klassiker blir knappast sämre med åren, den utvecklas snarare till något ännu bättre!