Recension av A feast for crows

Författare: George R.R Martin
Antal sidor: 776
Serie: A Song Of Ice And Fire, bok 4 av 5

Goodreads beskrivning-VARNING!!! SPOILERS!!!

Det förgångnas svek, maktens förgänglighet och ödets spel

Efter århundraden av bittra strider råder nu en osäker vapenvila. Robb Stark, Joffrey Baratheon, Renly Baratheon och Balon Greyjoy är alla döda och Joffreys blott åttaårige bror Tommen regerar i Kungshamn under överinseende av sin mor, den maktgalna Cersei Lannister som har många liv på sitt samvete.

Men kampen om makten över de sju konungarikena är inte slut. Stannis Baratheon har farit till Muren, på Järnöarna smider huset Greyjoy nya planer, i Dornien vill huset Martell hämnas prins Oberyns död, medan Brienne, jungfrun av Tarth, beger sig iväg på det omöjliga uppdraget att söka efter Sansa Stark. Och över havet kommer envisa rykten om att draklordens dotter fortfarande lever.

Tiden är kommen för de visa och de ärelystna, för de starka och de svekfulla, för ädlingar och ofrälse, för magiker och mördare, för de rättrogna och de fredlösa. De mänskliga asätarna är inte sena att samlas och nya intriger uppstår och farliga allianser bildas när krafter från det förflutna dyker upp igen i spåren efter strider och kaos, beredda att än en gång ta upp kampen om järntronen.

Martin skriver lika bra som vanligt med en massa intriger, död och andra spännande händelser. Liksom i tidigare böcker går ingen människa säker oavsett vilken kung de följer. I denna bok är det dock vissa karaktärer som man inte får följa, samt att det kommer en del nya karaktärer, varav vissa finner jag rätt ointressanta. Sedan är det även karaktärer från föregående böcker som får ta större plats i denna bok. Det vill säga att man får följa dem ur deras synvinkel. Vilket var väldigt intressant. Boken är som Martins tidigare böcker väldigt beskrivande, på både gott och ont, då det blir rätt hemskt ibland när någon blir dödad och man verkligen ser det supertydligt framför sig. Martins bok är som vanligt en tegelsten så det är väldigt mycket som händer, samtidigt som det är en del transportsträckor i den. Men en helt klart bra bok och jag ser fram emot att läsa nästa del i serien som är A dance with dragons. Som har legat här hemma sedan julen 2014, så det börjar väl bli dags att börja läsa den snart nu då.

Boken hamnar på 4 av 5 stjärnor denna gång då det blev en del transportsträckor samt att en del av de nya karaktärerna som man får följa inte var intressanta nog enligt mig.

Tidigare böcker jag läst och recenserat av George R.R Martin
A clash of kings (a song of ice and fire #2)