söndag 28 augusti 2016

Recension av Etthundra mil

Bilden är lånad från Goodreads
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 380
Originaltitel: The one plus one

Etthundra mil möter vi Jess. Hennes man har stuckit och hon tvingas ha dubbla jobb för att kunna ta hand om sina två barn. Styvsonen Nicky kommer ständigt hem från skolan med nya blåmärken. Dottern är ett mattegeni och erbjuds plats på en trevlig privatskola, men pengarna räcker in till, om hon inte kan vinna första pris i Skottlands matematikolympiad. Men Jess har varken bil eller pengar till tågbiljetter.
IT-miljonären Ed, med ett eget kaotiskt förflutet, blir av en tillfällighet deras riddare i skinande rustning. När han erbjuder sig att köra den lilla familjen, inklusive den illaluktande hunden Norman, tvärsigenom England till Skottland är det hans första osjälviska gärning på åratal - kanske någonsin.

Precis som vanligt i Moyes böcker så har vi flertalet karaktärer som man faller för direkt och som man inte vill annat än att allt skall fungera för dem till slut. Sedan så har vi det sedvanliga dilemmat som på det ena eller det andra sättet kommer att ta ut sin rätt innan boken är slut. Jag är faktiskt rätt imponerad av det faktum att Moyes lyckas få boken att hålla läsaren intresserad hela vägen igenom trots det faktum att större delen av bokens handling utspelar sig på vägen. Det vill säga etthundra mil av bilväg. I det stora hela så är det här en mycket mysig bok och man känner verkligen Moyes-känslan rakt igenom hela boken, vilket är det som gör den så bra. Jag gillar det faktum att Moyes liksom så ofta lyckas få med klasskillnaderna i den här boken, det faktum att inte alla människor har samma medel att tillgå. Samt det faktum att ingen människa är perfekt och att alla begår misstag, men om man bara anstränger sig så går det att lösa det mesta. En helt klart läsvärd Moyes-bok med andra ord. Ser fram emot att läsa mer utav henne.