torsdag 4 augusti 2016

Recension av Harry Potter and the cursed child parts one and two

Manusförfattare: J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne.
Antal sidor: 330
Serie: Harry Potter, bok 8 av 8

Det har alltid varit svårt att vara Harry Potter, och det är inte mycket enklare nu när han är en överarbetad anställd på Trolldomsministeriet, make och pappa till tre skolbarn.

Medan Harry brottas med ett förflutet som ständigt gör sig påmint, måste hans son Albus slåss mot ett arv han aldrig velat ta del av. Det förflutna och nutiden smälter samman på ett olycksbådande sätt och både far och son blir medvetna om den obekväma sanningen: Ibland kommer mörkret från platser man inte väntat sig.

Gud som jag har längtat efter den här boken!!! Måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på det här manuset, vilket den delvis klarade av att leva upp till. Jag tror nog att den hade varit mycket mäktigare om man faktiskt hade fått se det hela spelas upp på en stor scen. Det var jättekul att få återse karaktärerna som man tyckt om i så himla många år, samtidigt som man fick chansen att lära känna nya sådana. Brukar i vanliga fall inte gilla att läsa berättelser i manusform men jag tyckte ändå att man fick en hyfsat bra bild av hur saker och ting såg ut genom de enkla beskrivningar som ges. Jag sträckläste som ni kanske förstår denna bok och hade därmed läst ut den på några få timmar. Med andra ord så kan jag ju bara klargöra att den var ytterst svår att lägga ifrån sig då man ville få reda på vad som komma skulle. Stundtals läses denna bok som fanfiction, vilket jag tycker förstör en del. När det kom till en specifik händelse så kände jag bara: Nej, bara nej. Men samtidigt så ville man inte att boken skulle ta slut, därav uppkom onekligen ett dilemma. Sammanfattningsvis är detta helt klart en bok som alla Harry Potter-fantaster bör läsa.