fredag 30 september 2016

Fint eller billigt? Vart ligger din standard?

Hur brukar du tänka när du skall köpa nya böcker? Brukar du likt mig köpa den bok du vill ha, men tar den billigaste utgåvan (vilket blir fult i bokhyllan med tanke på olika format osv) eller lägger du gärna ut några extra slantar för att få det så fint som möjligt (t.ex. inbunden)? Nu har jag kommit in i värsta shopaholic-eran känner jag eftersom att jag har supermånga böcker på väg hem till mig (kollar på ännu fler på adlibris just nu) men jag har nu börjat känna att om jag skall köpa klassiker så vill jag gärna ha snygga utgåvor, jag har inget emot att lägga ut några extra kronor om det gör att jag kan få en utgåva som är snyggare och därmed estetiskt tilltalande. Jag känner att jag de senaste ca. 2 veckorna har börjat se på böcker mer som en inredningsfråga än jag gjort förut. Men för mig är det just klassikerna som måste vara snygga. Hur brukar du resonera när du skall köpa böcker? 

6 kommentarer:

  1. Vissa böcker vill man bara ha i en lite finare utgåva och då får det kosta. Annars spelar det ingen roll om det är pocket. Hos mig så har jag vissa hyllor där det bara står inbundet och vissa med bara pocket, så då tycker jag ändå att det ser prydligt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pocket är superbra och ofta mycket billigare! synd bara att de lätt förstörs i väskan :)

      Radera
  2. För mig spelar det ingen roll, eftersom inbundna är så ojämna i storlekarna så blir det inte så där snyggt som om alla hade varit lika stora. Utan köper jag på rea spelar formatet ingen roll, köper jag en bok jag längtar efter blir det oftast att jag väntar tills boken kommer i pocket för det är billigare och rec.exen är ju nästan alltid inbundna. Så här blandas storlekar och typer hej vilt i bokhyllan och det är mer praktiskt än snyggt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du så rätt i! haha samma sak i min hylla xD Praktiskt framför snyggt för det mesta och allt är blandat huller om buller.

      Radera
  3. Jag köper ofta secondhand så för mig spelar det inte så stor roll hur böckerna ser ut :p. Nu har jag pocket för sig och inbundna för sig när de är lästa. Men jag tycker det ser lite charmigt och levande ut när det är olika storlekar och olika mycket slitage på dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att ha så många hyllor att man kan dela upp dem på det viset! Vilken dröm! Känns som om att dina hyllor ser mycket fina ut :) Det är alltid trevligt när hyllorna ser lite bebodda ut :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...