lördag 3 september 2016

High-school drama?

Eftersom att jag läste ut Not that kind of girl idag så slutade det med att jag stack till biblioteket och inte bara lämnade tillbaka den boken utan jag tog även med mig tre stycken nya hem. Kände att det typ bara blev böcker som berör karaktärer i "high-school-åldern" men jag gillar sådana böcker plus att de ofta brukar vara rätt mysiga, typ i Stephanie Perkisn-anda. Har bara hört en massa positiva saker om Du, bara, så den har jag varit sugen på att läsa ett tag nu. De två andra böckerna har jag i ärlighetens namn inte hört talas om innan, men det gör det rätt spännande att få sätta sig in i dem också. Det är det som är charmen med bibliotek, man vågar satsa på osäkra kort. Någon som har läst någon av de tre böckerna?

Goodreads beskrivning av Inte vem som helst av Nina Lacour
Colby ska vara roadie åt bandet The Disenchantments under en vecka på sommaren efter gymnasiet. En av de tre bandmedlemmarna är Bev, som han är bästis med i en evighet. Han och Bev ska åka i väg till hösten, alla andra ska plugga vidare på college, men inte de. De ska hänga runt i Europa i ett år. Colby har ägnat oändliga timmar åt att planera året, och han är grymt peppad. Fast det är inte Bev. Hon har ångrat sig, och just när turnén börjar berättar hon att hon sökt in på college istället. Colby är besviken, arg och hjärtekrossad, men han biter ihop, det här ska ju bli en fantastisk sommar. Om att bli vuxen, om att växa ifrån varandra, om att tvingas inse att vissa drömmar aldrig kommer att bli verklighet, om att gå sin egen väg.


Goodreads beskrivning av Du, bara av Anna Ahlund
Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.
 


Goodreads beskrivning av Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.

I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...