torsdag 13 oktober 2016

Recension av Professorn

Författare: Charlotte Brontë
Antal sidor: 303
Förlag: Modernista, Tack så mycket för detta recensionsexemplar!!

Charlotte Brontës första roman Professorn berättar historien om William Crimsworth. Som föräldralös har han vuxit upp med hjälp av rika morbröder. Efter examen från Eton College avböjer han att ta emot mer hjälp, efter att hon förstått hur morbröderna behandlat hans mor. I stället söker han anställning hos sin tio år äldre bror Edward, som ärvt deras fars fabrik och gjort sig en förmögenhet. Brodern fördömer honom för att ha tagit emot hjälp från morbröderna. Eller är han mest avundsjuk på lillebroderns bättre utbildning? William bryter med Edward när han genom tillfälligheter ges möjlighet att bli lärare på en flickskola i Belgien. På skolan möter han sitt livs kärlek, även hon lärare. Men William tvingas genomgå hård lärdom innan de två verkligen finner varandra.

Jag hade lite blandade känslor inför huvudkaraktären William, men detta handlade mest om att han levde under 1800-talet så hans syn på kvinnor är lite andra än de som är önskvärda i dagens samhälle. Men för att vara på den tiden så var de ändå förvånansvärt bra, något nedlåtande och bestämmande enligt nutid. Jag gillar det faktum att Brontë lyfte fram kvinnokaraktärerna, att även om de bara hade biroller så hade samtliga starka karaktärsdrag, de var självsäkra, de var stundtals lite studdiga, men framför allt så stod de på sig. Kvinnorna VILL jobba, även om de blir tillsagda att de inte behöver göra det för att mannen "kan försörja dem", de får sin vilja igenom helt enkelt. Något jag finner ytterst viktigt i kvinnliga karaktärer, något som alltid är väldigt roligt och intressant att se i en bok från denna era. Det var även kul att notera det faktum att av de tre Charlotte Brontë böcker jag läst/håller på att läsa så har samtliga handlat hyfsat mycket om just skolan. Den här boken var precis som man kan förvänta sig av Charlotte Brontë ytterst mysig och med ett härligt flyt, det blev nästan som poesi ibland när man läste med rätt rytm. Det gick även mycket fort att fastna i denna bok och dess värld och jag kan inte låta bli att fascineras av hur saker och ting var på den tiden. Charlotte Brontë är författaren du inte får missa!