Recension av Kvinnan med silverhåret

Författare: Astrid Ahlberg
Antal sidor: 555
Serie: Ön, bok 3 av 3
Förlag: Seraf förlag, Ett stort tack till dem och Astrid Ahlberg för detta recensionsexemplar!

I den tredje delen i serien om Ön får vi än en gång möta de välkända karaktärerna från Porten och Delad identitet. Men nu tillkommer ett par nya huvudpersoner, extremt olika varandra.
Alec är en ung flicka från vår egen värld. Hon har haft en jobbig uppväxt och är van att klara sig själv. Ändå blir hon beroende av andras hjälp när katastrofen drabbar henne. Kvinnan Sherádme hamnar i Ö-världen av misstag. Hon har en mental egenhet som hon använder sig av i självförsvar. Frågan är om hon är vän eller fiende. Och var kommer hon ifrån? Är det möjligt att det finns ytterligare en annan värld? Men det finns fler som kommer att få sina liv totalt förändrade efter mötet med Teodor och de andra. När olika världar kolliderar lämnas ingen oberörd.

Återigen får vi återse några av de karaktärer som man stött på i de föregående böckerna, samtidigt som man får träffa några nya. Det är så himla kul att se hur mycket de "ursprungliga" karaktärerna har växt och utvecklats under seriens gång. Samt att de nyare karaktärerna verkligen fångar ens hjärta. Det här var den hittills mest händelsefulla boken jag läst av Ahlberg, det hände hela tiden saker och problem dök upp som behövde lösas. Och spänningen satt verkligen i sig, jag kunde inte låta bli att läsa för jag ville bara ta reda på vad som skulle komma härnäst. Jag lyckades inte alls klura ut vad som komma skulle, vilket tillförde ännu mer spänning. I den här boken får vi även följa med på lite av en resa och träffa olika folkslag som jag finner mycket intressanta att lära sig mer om. Precis som vanligt gillar jag det faktum att man får lite av båda världar, det vill säga vår värld men att man som läsare sedan även får följa med på äventyr på olika sidor av porten. Det här är med andra ord en bok för dig som gillar fantasy, djur, olika sorters intriger och sist men inte minst en väldans massa tankeläsning och andra mentala egenheter. Jag ser redan fram emot att läsa Den tunna hinnan, som är en fristående bok som utspelar sig i samma värld som böckerna om Ön.

Boken får 4,5 av 5 stjärnor.