onsdag 30 november 2016

Recension av Replica

Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 520

Lyra
På avstånd ser Haven institutet, undangömt på en privat ö utanför kusten i Florida, lugnt och till och med vackert ut. Men på nära håll talar de låsta dörrarna, de militära vaketerna annan historia. I själva verket är det en hemlig forskningsanläggning där tusentals kopior, eller mänskliga modeller, är födda, uppväxta och observerade. Men när en överraskande attack lanseras på Haven, två av de unga försökspersoner-Lyra, eller 24, och pojken endast känd som 72-lyckas fly. De färdags genom en ny och hotfull miljö, de möter en främling som heter Gemma, som har inlett sin egna farliga jakt. Och Lyra försöker förstå Havens syfte, avslöjar hon förkrossande hemligheter som kommer att förändra livet för båda flickorna.

Gemma
Gemma har varit in och ut ur sjukhus hela sitt liv. En sjukligt barn, har hon vuxit till en ensam tonåring vars liv omges av hemmet, skolan och hennes bästa vän, April. Men efter att hon nästan blir bortförd av en främling som påstår sig känna henne, börjar Gemma att undersöka hennes familj förflutna och upptäcker sin fars mystiska anknytning till den hemlighetsfulla Haven forskningsanläggning. Hungrig efter svar, reser hon till Florida, bara för att snubbla på två mänskliga modeller, eller replicas, 24 och 72-och en helt ny uppsättning frågor. Gemma försöker lösa mysteriet med Haven, lär hon sig de fruktansvärda sanningarna om sig själv och sin familj som kommer att hota att förstöra allt hon älskar. Två flickor, två berättelser, en roman.

För det första så älskar jag det faktum att man själv får välja hur man vill läsa boken! Läsa om Lyra först och sen Gemma, eller Gemma först och sen Lyra eller helt enkelt läsa vartannat kapitel om respektive tjej. Detta ledde helt klart till en ny och spännande läsupplevelse, samt att det gjorde att jag upplevde att läsningen gick snabbare. Man får som sagt följa två olika perspektiv i den här boken, Lyra och Gemma och det faktum att Oliver lyckas särskilja de två så himla bra. Hon gav dem två helt olika röster, vilket gav så mycket till såväl deras karaktärer som handlingen självt. Jag har aldrig läst en liknande berättelse tidigare så det var superintressant att få reda på vart det hela skulle leda. Det faktum att man hela tiden blev förvånad och chockades av bokens alla vändningar och oförutsägbara händelser gjorde bara boken så mycket mer spännande och gripande! Och alla känslorna!!! Guuud vad man kände hela tiden! Nyfikenhet, rädsla, sorg och alla känslor där i mellan! Kom på mig själv med att rätt ut säga: NEEEJ!!! whyyy! som om jag skulle få ett svar på det liksom? Jag har hört att det skall komma ut en uppföljare till den här boken vid namn Helix, men något mer bestämt utgivningsdatum än 2017 har inte getts. Håller tummarna för att den kommer ut snart! För jag vill verkligen veta vart Oliver planerar att föra våra kära karaktärer i en eventuell uppföljare. Vad mer finns det att grotta ner sig? Jag kan komma på en massa saker haha så jag vill såklart veta mer!