torsdag 3 november 2016

Recension av Through the looking-glass and what Alice found there

Författare: Lewis Carroll
Antal sidor: 162
Serie: Alice's adventures in Wonderland, bok 2 av 2

En översättning av goodreads beskrivning
Ingenting är riktigt vad det verkar en gång Alice resor genom spegeln, och Dodgsons kvickhet är smittsam när han utforskar begreppen spegel bildspråk, tiden kör bakåt och strategier för schack, allt insvept i bedrifter i en pigg ung flicka som avvärjer den röda drottningen, Tweedledee och Tweedledum och andra osannolika tecken. På många sätt har den här uppföljaren haft en ännu större inverkan på dagens popkultur än den första boken.

Mina åsikter
Det var superkul att få följa med Alice på fler äventyr, liksom i den föregående boken får vi följa med på en hel del tokigheter. Till ställen med konstiga regler som är svåra att hålla koll på. Men ack, man kan inte låta bli att gilla denna klassiker! Ett måste för alla! stora som små. Följ med Alice bland alla talande djur och blommor samt levande schackpjäser. Carroll har även i denna bok slängt in en massa lustiga och superroliga dikter och verser, som kan få även den bästa att skratta glatt. Tweedledee och Tweedledum var helt klart en av höjdpunkterna i den här boken, de hade alltid något för sig och alltid skulle de bråka om de mest banala saker. Det händer hela tiden något knasigt i den här berättelsen och med alla fina bilder blir hela berättelsen bara mer levande och jag ville inte att det skall ta slut!

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...