lördag 24 december 2016

Recension av The Wizard of Oz

Författare: L. Frank Baum
Antal sidor: 189
Serie: Oz, bok 1 av 14

Bokus besrkivning
NÄR DOROTHY OMTÖCKNAD ser sig omkring i det nya landet hon kommit till, är hon rädd att hon aldrig ska få se sina kära, tant Em och farbror Henry, igen. Med sin lilla hund Toto beger hon sig ut på vägen av gula tegelstenar mot Smaragdstaden för att be den store trollkarlen Oz om hjälp att komma hem. På vägen träffar hon Fågelskrämman, Plåtman och Fega Lejonet. De fyra vännerna råkar ut för otaliga spännande äventyr och hemska faror, inte minst den onda häxan Västan, som har en gås oplockad med Dorothy.

Jag var verkligen bara tvungen att läsa den här boken, jag kunde stora delar av berättelsen utan att ha läst den tidigare och utan att ha sett hela filmen tidigare. Men det gjorde inte boken mindre rolig eller mindre spännande. Även om jag visste om vad som skulle hända så visste jag inte på vilket sätt det skulle framföras i berättelsen och det tyckte jag var gjort ytterst bra. Det här var en fartfylld liten bok men roliga karaktärer som alla tyckte att de saknade något i livet. Vilket alltså är hela anledningen bakom detta äventyr som jag direkt tog till hjärtat. Alla karaktärerna är så roliga och speciella på sina egna sätt så man kan inte annat än gilla dem. Det händer verkligen saker hela tiden så man får aldrig en tråkig stund. Jag måste dock påpeka det faktum att den framstår som lite brutal då plåtman halshugger vargar och så vidare. Det är inte så värst blodigt beskrivet, men det faktum att det framstår som helt normalt gör det hela lite makabert. Jag tyckte verkligen om den här boken och den fick mig att skratta till flera gånger, vilket helt klart ger boken pluspoäng i min bok. Det faktum att boken även har små "fulsöta" bilder hjälper definitivt till i berättelsen, då det var kul att se hur handlingen hade tolkats. Jag hade dock önskat fler av dessa, då det var stundtals som olika monster beskrevs och det hade varit väldigt intressant att se hur dessa hade tolkats i form av bilder. Men det var alltså något man inte fick varje gång, vilket jag blev lite besviken över. Men i övrigt är det här helt klart en bok jag rekommenderar starkt!

Boken får 5 av 5 stjärnor. Jag gillade verkligen den här boken supermycket!