söndag 18 december 2016

Visste du att...

Som blivande förskollärare (har lite drygt 1 år kvar till examen) vill jag bara tipsa om ett gäng glada figurer som nog alla ni föräldrar i alla fall har lite koll på. Jag talar nämligen om babblarna! Små söta figurer i olika färger, former och totalt omöjliga namn att komma ihåg. Men babblarna är superbra för små barn när de skall lära sig hur man skall forma munnen i samband med att barnen skall säga ett ord. Figurera har alltså dessa namn av en anledning och inte för att det är sött, vilket jag har förstått att många tidigare trott. så som BABBA, BIBBI och så vidare. Superbra att öva med när barnen skall lära sig att prata eller om de av någon anledning ännu inte tillägnat sig språket eller om de skall lära sig ett andra språk och så vidare. Babblarna är som sagt olika till utseendet då både färg och form varierar, vilket dessutom öppnar upp samtalet för skillnaderna figurerna i mellan. Bra för att lära sig färger, former, skillnader och uttal med andra ord. Sedan finns det även tillhörande musikvideos där babblarna sjunger lätta sånger, som är lätta att dansa med till, vilket är bra för såväl barnens balans som motoriken i allmänhet. Kan ju dock erkänna att har du väl hört låtarna 500 gånger (barnen ÄLSKAR dem) så kommer du inte kunna få ut dem ur hjärnan på en vecka.

Till detta finns det sedan böcker (0-3 år) med karaktärerna, som exemplet här till höger där man skall hjälpa Babba att hitta sina saker och i samband med detta får barnen även ta del av olika prepositioner så om på, under, bredvid och så vidare. Längst bak i boken finns det även uppslag med så kallade teckenstöd, där såväl vuxna som barn tillsammans kan lära sig de olika tecknen för till exempel boll, ballong, under, över och så vidare. Vilket är jättebra att kunna oavsett vart i livet man befinner sig. Teckenstöd kan hjälpa barnet i kommunikation med barn som har språksvårigheter, nyanlända barn som ännu inte behärskar det svenska språket, barn som är döva och så vidare. Tänk på att det inte bara är barn som inte tillägnat sig språket som kan ha hjälp av teckenspråk, kompisarna behöver också kunna det för att kunna umgås med hen. Fördelarna med teckenstöd är helt enkelt oändliga! Så var inte rädd att försöka! Kan själv avslöja att jag och mina basgruppskompisar hade oändligt roligt när vi försökte lära oss olika tecken för prepositioner och leksaker i samband med att vi förberedde en redovisning i skolan. 

Jag hoppas på att under 2017 kunna spela in och lägga upp en video där jag tipsar om barnböcker för olika åldrar. Mina egna personliga favoriter. Dela gärna med er om ni har tips på barnböcker som ni tyckte om när ni var små, eller som era barn/barnbarn tycker om. Hade vart kul att få veta! Är ni intresserade av att lära er de tecknen som finns med i babblarnas böcker så finns det även videos för hur tecknen skall se ut. Alltså en liten hjälp på vägen! Video finner ni HÄR!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...