fredag 13 januari 2017

Bokpost från Murbruk förlag!!


För några dagar sedan blev jag kontaktad av Murbruk förlag med en förfrågan om jag hade lust att läsa en ny barnbok som de släppt. Jag gjorde som jag brukar och läste igenom bokens sammanfattning, skrattade till en gång under dess gång och bestämde mig för att tacka ja. Finner det intressant att det är en nyutgiven barnbok som utspelar sig på 1600-talet, något man inte stöter på allt för ofta direkt, så detta skall helt klart bli en spännande läsning. Och idag kom alltså boken på posten, jag ser helt klart fram emot att läsa den och hoppas på att hinna göra det någon gång snart. 

På 1600-talet var det krig nästan jämt. Sverige var osams med dansken, fransken, ryssen, polacken, österrikaren och brandenburgaren. Och med dom flesta andra. Om älgarna hade haft ett eget land så hade väl Sverige lämnat in en krigsförklaring mot dom också. I maj 1659 får prästen herr Petrus i Uggledalen i norra Uppland ett brev från landshövdingen. Femton unga män från Uggledalen ska bli soldater och skickas ut i kriget mot Danmark. Det har kungen bestämt.Men bönderna i Uggledalen vill absolut inte vara med i kriget. Danskarna har väl aldrig gjort dom något ont? Vore det inte bättre om alla fick vara hemma och sköta sina åkrar som vanligt? Nu gäller det att lura arméns rekryterare på något sätt. Ungdomarna Jon och Sigrid försöker komma på en smart plan. Tjockskallarnas uppror är en berättelse om krig, fred och vardagsliv i stormaktstidens Sverige. Med mycket humor och en del allvar.

2 kommentarer:

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...