måndag 16 januari 2017

Jag skall klara det!!!

En del av mina olästa böcker!
Jag vet att jag vid flertalet tillfällen har snackat om att jag skall dra ner på bokinköpen och därmed minska antalet fysiska böcker på min TBR. Och att det inte heller har gått så bra. Det gick väldigt bra under 2016, fram till slutet av september när allting gick åt skogen och jag köpte ca 50 böcker på 3,5 månad. Men i år skall det gå bättre, i år skall jag räkna som tusan på hur många böcker jag köper i förhållande till hur många böcker jag läser. Jag kommer inte kunna låta bli att köpa böcker helt och hållet, det vet jag, det har jag testat och det slutar bara med massinköp efter några månader. Men jag har helt enkelt satt upp några mål åt mig själv och jag hoppas att ni vill vara med och heja på mig och skälla på mig om det så behövs! 

I skrivande stund ligger alltså min TBR med fysiska böcker på 100 böcker. Mitt mål för 2017 är att jag skall sluta året med "endast" 20 fysiska böcker på min TBR. Jag måste alltså minska min TBR-hög med 80 böcker. Eftersom att jag såhär långt under 2017 har hunnit läsa 7 av de 140 som är mitt goodreadsmål, innebär det att jag har 133 böcker kvar att läsa i år. Så om jag läser alla de 80 böckerna plus, de 53 böcker jag kommer ge mig själv tillåtelse att köpa så kan jag alltså lyckas med mitt mål! Vilket innebär att jag kan tillåta mig själv att köpa ca 4,8 böcker per månad räknat från och med februari. Och 53 böcker kanske låter som väldigt mycket (det är väldigt mycket) men med bland dessa böcker skall alltså böcker från eventuella Owlcrates vara medräknade, samt eventuella recensionsexemplar. Så den här gången tänker jag vara stenhård med alla böcker som kommer in här hemma. För att försöka få ner antalet böcker så har jag alltså satt upp några mål som jag skall följa och som jag därmed hoppas skall hjälpa mig att motstå köpimpulsen! 

1.Tänker i första hand köpa nyutgivna böcker från 2017, dvs. böcker vars releasedatum jag sett fram emot länge.

2. Endast köpa böcker i serier där jag redan läst alla de föregående böckerna (böcker som jag har här hemma vill säga). Alltså inte köpa bok 3-5 i en serie om jag inte läst bok 1-2.

3. Bara köpa böcker som jag verkligen vill ha, så inga fler spontaninköp, vilket i princip gör att jag inte får sätta min fot inne på sci-fi bokhandeln (där mina flesta spontanköp inträffar), vilket kan bli svårt när jag går på universitetet typ 150 meter ifrån en sådan affär.

Jag har för nuvarande en bok som är på väg hem till mig, en bok som nyligen släppts som
En del av mina olästa böcker!
jag verkligen, verkligen ville ha, vilket innebär att jag nu har endast "52 platser" kvar. Och jag har presentkort på Akademibokhandeln, där jag har kollat ut sju böcker som jag tänkt köpa. Något jag förmodligen inte lär göra förrän i februari eller till och med ännu senare. Så, det här lär bli svårt men även intressant, men jag känner att jag behöver bevisa för mig själv att jag faktiskt klarar av det här! Och för att jag börjar känna mig lite stressad över mängden olästa böcker jag har, jag vill inte att jag skall hinna tappa intresset för dem innan jag hunnit läsa dem. Så ni får helt enkelt jättegärna följa med mig på min resa mot att förminska min TBR, vilket nog lär bli med både medgångar och motgångar men jag hoppas att det skall gå!!! Och om jag verkligen känner att det är böcker jag bara "måste" ha (utöver de 52) så får jag allt vara så duktig och köpa dem på min läsplatta i sådana fall, det har jag verkligen ingenting emot, för de tar inte upp någon fysisk plats, så det är alltså helt okej.

4 kommentarer:

  1. Jag har bara 850 olästa ;) haha...men ska jobba på det iår ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahahahah book buying problem much? xD Låter som ett bra mål om du frågar mig xD mitt mål för 2018 blir nog att försöka minska antalet olästa e-böcker eftersom att jag har ca. 750 xD

      Radera
    2. OMG 750 e-böcker. Jag har kanske 3... men läser typ aldrig e-böcker.

      Radera
    3. haha jaaa men jag har fått majoriteten av andra xD haha nej blir lite dåligt med det när man försöker få ner antalet böcker på sin fysiska TBR xD

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...