torsdag 19 januari 2017

Recension av Crown of Midnight

Författare; Sarah J. Maas
Antal sidor: 418
Serie: Throne of glass, bok 2 av 5
Finns hos: Adlibris / Bokus

Adlibris beskrivning
Artonåriga Celaena Sardothien är skarp, modig och vacker. En fulländad förförerska och den bästa lönnmördare hennes värld någonsin skådat. Men även om hon vunnit kungens lönnmördartävling och därmed blivit hans kämpe, har hon varken friheten att fatta sina egna beslut eller att följa sitt hjärta. Endoviers hemska saltgruvor, där hon hölls som slavarbetare före tävlingen, var ingenting för henne jämfört med hur det är att leva bunden till sin värsta fiende - en kung vars styre är så ondskefullt att det tycks omöjligt att utmana. Celaena ställs inför hopplösa val. Ska hon utföra kallblodiga mord för mannen hon hatar? Eller riskera att skicka dem hon älskar i döden? Hon måste välja vad hon ska slåss för: sin överlevnad, sin kärlek eller rikets framtid. För en lönnmördare kan inte få allt. Och om hon ändå försöker riskerar hon att gå under.

Mina åsikter
Det var alldeles underbart att återigen vara tillbaka i Celaenas värld. Bok två i serien var minst lika spännande som novellsamlingen och bok ett i serien, vilket helt klart bådar gott för nästkommande böcker. Det jag gillar så skarpt är det faktum att Celaena visar sina känslor så himla tydligt, blir hon förbannad, ja då är hon förbannad och då ger hon sig med största sannolikhet ut för att hämnas. Något som har en tendens att bli minst sagt blodigt och brutalt, men som även bygger upp en otroligt spännande handling. Celaena är med andra ord minst lika kickass som i de tidigare böckerna och man kan inte annat att gilla henne. I den här boken stöter vi återigen på Dorian och Chaol som jag helt klart gillar på olika sätt. Dorian älskar att läsa (hur kan man inte gilla honom då?) och Chaol är rätt så kickass han också. Vilket alltid ger en intressant dynamik mellan honom och Celaena. Det jag inte riktigt gillade med den här boken var några av de riktningar som boken tog, varav en jag förutsåg redan tidigt och den andra som jag inte alls såg komma, vilket kan ha att göra med att jag läste den första boken i serien för ca. 4 månader sedan, vilket gjorde att jag inte kunde koppla ihop två och två. Men boken var ändå riktigt bra med en massa bra karaktärer, en handling som till stora delar är svår att förutse. Samt att boken slutade på ett mycket intressant sätt, vilket gör att jag inte kan låta bli att undra vad som komma skall i bok två.

Mitt betyg
Bokens betyg drogs ned något av de två riktningar som boken gick i som inte riktigt föll mig i smaken. Vilket gör att boken hamnar på 4 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Vill snart börja på första boken i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag definitivt att du borde göra! Det är en superbra serie! :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...