söndag 22 januari 2017

Recension av The Female of the species

Författare: Mindy McGinnis
Antal sidor: 341

En översättning av Adlibris beskrivning
Alex Craft vet hur man dödar någon. Och hon mår inte dåligt för det. För tre år sedan när hennes äldre syster, Anna, mördades och mördaren gick fri, släppte Alex fritt det språket hon vet bäst, våldets språk. Medan hennes eget brott går ostraffat, vet Alex att hon inte går att lita på bland andra människor. Inte med Jack, stjärnidrottaren som verkligen vill lära känner henne, men fortfarande känner sig skyldig över den roll han spelade natten Annas kropp upptäcktes. Och inte med Peekay, prästens unge med en trotsig strimma som blir vän Alex medan de arbetar frivilligt på ett djurhem. Inte någon. När deras sista år utspelar sig, bryter Alex mörkare natur ut, vilket sätter dessa tre tonåringar på en kollisionskurs som kommer att förändra deras liv för alltid.

Det här var minst sagt en bok som skiljer sig från alla tidigare böcker jag läst. Vi får här möta Alex Craft som vill hämnas på alla människor som begått hemska handlingar, dem som enligt henne har förtjänat det. Och hon vet hur man gör illa folk, vilket stundtals blir lite väl groteskt för mig. Jag hade dock önskat att man som läsare hade fått vara med om vissa saker i realtid som karaktärerna endast återberättar lite kort. Det kändes som om att författarens val att göra så definitivt ändrade bokens stämning och att jag hade lite svårt för att bestämma mig för vad jag egentligen tyckte om karaktären Alex. Den här boken bestod av flertalet olika karaktärer som på sitt sätt var väldigt spännande och verkligen tillförde berättelsen något. Det var även kul att se dessa karaktärer växa och utvecklas under bokens gång. Vi får följa flera av dessa karaktärers perspektiv, vilket gör att man lär känna karaktärerna väldigt bra och man får reda på vad de tycker och tänker om varandra vilket kändes väldigt givande. Det som jag fann mycket intressant var att Peekay och Alex som verkligen är varandras totala motsatser blev vänner och att de tog lärdom av varandra och att de på det sättet växte som personer. Den här boken tar upp flertalet viktiga ämnen som är viktiga att prata om så som våldtäkt och olika former av hämnd. Det här var en rakt igenom spännande bok som definitivt fick mig att tänka efter en hel del och jag rekommenderar den varmt!