söndag 15 januari 2017

Recension av Heartless

Owlcrate exlusive edition
Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 449
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Catherine kan vara en av de mest eftertraktade flickorna i Underlandet och en favorit av ogifta kungen, men hennes intressen ligger någon annanstans. Som begåvad bagare, vill hon att öppna en butik och skapa läckra bakverk. Men för sin mor, är ett sådant mål otänkbart för en kvinna som skulle kunna vara en drottning. Vid en bal på slottet där Cath förväntas ta emot kungens frieri, möter hon vacker och mystisk hovnarr. För första gången, känner hon dragningskraftens sanna attraktion. Med risk för att kränka kungen och uppröra hennes föräldrar, ingår hon och hovnarren en hemligt uppvaktning. Cath är fast besluten att välja sitt eget öde. Men i ett land blomstrande med magi, galenskap, och monster, har ödet andra planer.

Mina åsikter
Det var jättekul att läsa den här boken och få återse flertalet av de karaktärerna som man tyckte så mycket om i Alice i underlandet-böckerna. Jag tycker att Marissa Meyer definitivt lyckades fånga deras innersta väsen och det kändes helt klart som om att det som utspelade sig i denna bok hade kunnat vara det som faktiskt hade hänt innan Alice i underlandet utspelade sig. Det som störde mig lite granna i läsningen var dock att jag aldrig riktigt kände att Meyer gav mig tillräckligt med beskrivningar av såväl karaktärerna som omgivningen, vilket gjorde att jag ofta hade svårt att se saker och ting fram för mig. Det jag hade till hjälp var egentligen endast de beskrivningar jag kom ihåg från Lewis Carrolls beskrivningar av karaktärerna i sina böcker. Men övriga karaktärer hade jag mycket svårt att föreställa mig och samma sak med omgivningen, vilket alltså inte gav mig samma flyt i läsningen som jag hade önskat. Men handlingen var riktigt gripande och spännande och det var intressant att se Caths utveckling från en ung flicka som ville bli bagare till den drottning som man kommer så väl ihåg från Carrolls böcker. Det kändes som om hela den utvecklingen flöt på bra och att det var en trovärdig väg för henne att gå, vilket gör att Meyers bok fick en fin sammanknytning med Carrolls berättelser. Jag skulle definitivt rekommendera den här boken till de som gillar Carrolls berättelser om Alice.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

2 kommentarer:

  1. Jag vill verkligen läsa den här! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde du definitivt göra!! Hade varit en perfekt bok för dig som är en så stor Alice i underlandet nörd ;) ;) ;)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...