söndag 1 januari 2017

Recension av Library of souls

Författare: Ransom Riggs
Antal sidor: 458
Serie: Miss Peregrine's peculiar children,
bok 3 av 3

En pojke med övernaturliga krafter. En armé av livsfarliga monster. Ett avgörande slag om de besynnerliga barnens framtid. Äventyret som började med Miss Peregrines hem för besynnerliga barn och fortsatte med Spökstaden, avslutas nu med den spännande tredje delen, Själarnas bibliotek. Nu är de här igen de besynnerliga barnen! Tiden håller på att rinna ut. En galning är på jakt efter dem och miss Peregrine befinner sig fortfarande i fara. Jacob Portman och Emma Bloom tvingas genomföra det allra farligaste av räddningsuppdrag. De färdas genom ett landskap märkt av krig, träffar nya vänner och utsätts för större fara än någonsin tidigare. Kommer Jacob att bli sig själv igen? Blir han åter den hjälte som han en gång var?

Det här var en alldeles utmärkt fortsättning och avslutning på denna serie. Vi stöter på våra gamla omtyckta karaktärer samtidigt som vi får lära känna nya sådana. Man får helt enkelt följa med på ett äventyr som man sent skall glömma. Jag tycker att det var precis lika spännande som i de två tidigare böckerna att se vilka bilder som gömde sig i boken, men jag tyckte tyvärr inte att de var lika bra invävda i berättelsen som de var i de tidigare böckerna. Det kändes stundtals som om att handlingen tog en viss riktning bara för att några fler bilder skulle kunna klämmas in. Det var kul att få ta del av karaktärers växande krafter, men även att se dem utvecklas som individer. Det oundvikliga sista slaget var riktigt bra skrivet och då satt jag som fastklistrad vid boken och ville bara veta vad som komma skulle. Det var svårt att förutse vart det hela skulle leda och vi fick även vara med om en hel del spännande svängar hit och dit som verkligen gjorde boken och hela serien i sig rättvisa. Men jag tycker i ärlighetens namn att de ca. 10 sista sidorna i boken var överflödiga, det var ett slut jag hade kunnat leva utan. I det stora hela så är den är serien väldigt spännande med en massa härliga karaktärer som man inte kan låta bli att tycka om och fascineras av. Och jag tycker helt klart att det här är en serie som kan avnjutas av läsare i alla dess åldrar.