lördag 28 januari 2017

Recension av A list of cages

Författare: Robin Roe
Antal sidor: 310

När Adam Blake landar det bästa tillvalet någonsin under hans sista år, att jobba som en medhjälpare till skolans psykolog, tror han att han har det gjort. Visst, det betyder en hel del sittande, vilket inte är lätt för en kille med ADHD, men han kan inte klaga, eftersom han får tillbringa tid till att smsa alla sina vänner. Då läkaren ber honom att spåra upp den oroliga freshman som undviker henne, och Adam upptäcker att pojken är Julians fosterbror som han inte har sett på fem år. Adam är extatisk över att återförenas. Först verkar Julian som pojken han en gång kände. Han är fortfarande godhjärtad. Han skriver fortfarande berättelser och älskar bilderböcker avsedda för små barn. Men allt eftersom de tillbringar mer tid tillsammans, inser Adam att Julian har hemligheter, som vart han gömmer sig under mitten av dagen, och vad som verkligen händer i hans hus. Adam är fast besluten att hjälpa honom, men hans engagemang kan kosta både pojkarna livet ..

Det här är en väldigt gripande berättelse om två killar som lever totalt motsatta liv, i fråga om livs-och hemförhållanden, men även det faktum att de har olika intressen och umgängeskretsar. Men detta stoppar inte Adam för att återigen ta in Julian under sina vingar och därmed ta hand om honom och se till att inkludera honom i sin egna vänkrets. Man vet redan när man går in i den här boken att det inte kommer att vara någon lycklig berättelse, men ändå hoppas man in i det sista att det inte skall vara så illa som man tror. Det var ytterst fängslande att läsa den här boken och man kastades ständigt in i nya problem. Jag gillade Roes sätt att formulera sig och hennes sätt att beskriva saker och ting och alla karaktärer var väldigt olika och det var därmed lätt att komma ihåg vem som var vem och därtill lätt att särskilja dem. Jag gillade hur det faktum att Adam har ADHD inte framstår som något jättestort problem utan det mer var ett hinder som han lyckats överkomma och därmed hålla i schack. Och det var intressant att få reda på hur han upplevde det innan han fick diagnosen och började då mediciner och hur han kände sig när han gick på mediciner. Sist men inte minst så var Julian och Adams vänskap minst sagt fin och rörande, då man som läsare får reda på hur det var när de båda var fosterbröder och hur det blev sedan när de båda hittade varandra igen.

Det här är en bok om vänskap, olika sorters kärlek, fosterhem och det faktum att det inte alltid är så lätt att veta vad andra människor är med om/har varit med om när de inte vågar berätta vad som är fel.