tisdag 17 januari 2017

Recension av Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med

Författare: Johanna Nilsson
Antal sidor: 255
Förlag: Raben & Sjögren, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Bokus beskrivnig
Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med. Jag finns. Idag och i nittionio dagar till. Nedräkningen har börjat. Sju personer får mejlet från den som kallar sig Ikaros. I mejlet finns lösenord till en blogg som ständigt räknar ner för om exakt hundra dagar tänker Ikaros ta sitt liv.Två av dem som får Ikaros mejl är Emil och Karim. Emil blir som besatt. Vem är Ikaros? Och vilka är de andra som fått tillgång till bloggen? Emil måste hitta de andra och rädda Ikaros. Även Karim drabbas av Ikaros mejl, men på ett helt annat sätt. Karim vill ta Ikaros hand. Han vill också flyga.

Den här boken behandlar ett mycket viktigt område, nämligen självmord, något som jag stundtals tyckte var riktigt svårt att läsa om, men som jag samtidigt kände verkligen fick mig att tänka till ordentligt. Den här boken är snabbläst, med flertalet intressanta och bra uppbyggda karaktärer som helt klart tillförde något till berättelsen. Karaktärer som till sättet var och tänkte väldigt olika, vilket gjorde att man hela tiden visste vems kapitel man för stunden läste. Stundtals kunde jag uppleva att det gick lite för snabbt fram och tillbaka mellan karaktärernas tankar och deras handlingar som berörde något helt annat. Men i det stora hela var det helt klart en bok man fastnade i och jag tyckte det var väldigt intressant att man fick ta del av Ikaros blogginlägg och att man verkligen fick ta del av vad hen tyckte och tänkte om saker och ting och att hen förklarade varför det var som det var och varför hen ville avsluta sitt liv. Boken knöt alltså ihop alla trådar på ett snyggt sätt allt eftersom att fler och fler saker uppdagas. Boken behandlar som sagt ett viktigt samtalsämne, det vill säga: vad gör man om någon inte mår bra och inte vill fortsätta leva. Den här boken låter dig sätta dig in i alla berörda parters perspektiv, då man även fick reda på vad Ikaros familj kände och vi fick naturligtvis även följa Emil respektive Karim och därmed även få reda på hur de kände och varför de agerade som de gjorde. Vilket gör att man som läsare får ta till sig alla delarna, vilket kan vara användbart i verkliga livet om man känner någon som inte mår bra. Så alltså är det här en väldigt lärorik bok, men som samtidigt kan vara något jobbig rent känslomässigt att läsa.

Boken får 3,5 stjärna av 5.