torsdag 26 januari 2017

Recension av Tjockskallarnas uppror

Författare: Kalle Holmqvist
Antal sidor: 126
Förlag: Murbruk förlag, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Bokus beskrivning
Året är 1659. Sverige har startat krig mot Danmark och nu behöver den svenska armén fler soldater. 

Men måste man verkligen lyda order? 
Bönderna i Uggledalen har inte alls någon lust att vara med i kriget. Dom börjar smida planer för att kunna slippa undan på något sätt. Tiden är knapp - arméns rekryterare är redan på väg ...

Mina åsikter
Det var riktigt intressant att läsa en mellanstadiebok som utspelar sig under 1600-talet, då man får oerhört utförliga beskrivningar av hur alla var klädda och hur byn såg ut. Det som var det allra bästa med denna bok var dock humorn, bönderna var så himla påhittiga och hittade på de mest roliga idéer i ett försök att undslippa att bli värvade till armén. Något som fick mig att skratta till ett flertal gånger. Vi får här lära känna ett flertal karaktärer som alla är säregna men samtidigt väldigt bra skrivna. De tillför alla något speciellt till berättelsen och jag gillar hur ungdomarnas röster förs samman med de vuxna och hur alla får komma till tals och förmedla sina idéer om hur de skall undkomma rekryterarna. Och prästen Petrus är så himla rolig! En snubbe som helt klart är irriterad på böndernas nonchalanta stil gentemot honom såväl som diverse kyrkevent. Vilket helt klart driver prästen till vansinne, vilket var ett av de inslag i boken som jag uppskattade mest. Bönderna brydde sig helt enkelt inte om vad någon utomstående tyckte och tänkte om dem utan de ville helt enkelt bara klara sig själva och bli lämnade ifred. Det här är boken för dig som gillar snabb-och lättlästa historiska böcker, som är byggd på en allvarlig grund, men skriven med en stor dos humor.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor

2 kommentarer:

  1. Tjockskallarna var både charmig och rolig med ett stänk av allvar. Jag gillad den rätt bra =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! En rolig och annorlunda läsning! Kul att höra att du tyckte om den :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...