söndag 8 januari 2017

Recension av Truthwitch

Författare: Susan Dennard
Antal sidor: 412
Serie: The Witchlands, bok 1 av 2
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
I en kontinent i utkanten av krig, håller två häxor sina öden i sina händer. De unga häxorna Safiya och Iseult har en vana att hitta problem. Efter en kollision  med en kraftfull Guildmaster och hans hänsynslösa Bloodwitch till livvakt, r tvingas vännerna fly från sitt hem. Safi måste undvika att bli tillfångatagen till varje pris då hon är en sällsynt Truthwitch, vilket innebär att hon kan urskilja sanning från lögn. Många skulle döda för hennes magi, så Safi måste hålla det dolt - så att hon kan användas i kampen mellan riken. Och Iseult sanna krafter är dolda även från henne själv. I ett tillfälligt möte på slottet, möter Safi Prince Merik och gör honom till sin motvilliga bundsförvant. Dock kan hans hjälp inte stoppa Bloodwitch som nu är i flickornas hälar. Allt Safi och Iseult vill ha är deras frihet, men fara finns framför dem. Med krig som kommer, avtal som bryts och en magisk smitta som sveper över landet, måste vännerna bekämpa kejsare och legosoldater. För vissa kommer att göra vad som helst för att få tag på en Truthwitch.

Mina åsikter
Det här var helt klart en mycket spännande fantasibok med spännande och kickass kvinnliga karaktärer, vilket det alltid är roligt att läsa om. Men de hade även mycket intressanta krafter av diverse slag som jag inte tidigare läst om i en bok. Vilket gjorde att boken kändes väldigt nytänkande. Den här boken är spännande rätt igenom då saker och ting inte direkt går som det var tänkt, vilket leder till att båda våra hjältinnor är på flykt, vilket naturligtvis leder till nya problem. Men det roliga var att man aldrig riktigt visste vilka personer man faktiskt kunde lita på och vilka som kanske bara spelade en roll. Något som naturligtvis gjorde läsningen oerhört intressant samt svår att förutse. Jag uppskattade även Safi och Iseults vänskap, då de inte lät något komma emellan dem, det var helt enkelt dem två mot världen. Själv känner jag att vi behöver fler böcker med karaktärer där det verkligen visar på en sådan stark vänskap som det var i denna bok. Safi och Iseult var så himla olika varandra och ändå var de så rätt för varandra. Boken slutade på ett väldigt spännande sätt, vilket naturligtvis gör mig nyfiken på vad som komma skall i bok två. Det finns helt klart en massa lösa trådar som man vill se bindas samman.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...