Recension av Ut i det vilda

Författare: Erin Hunter
Antal sidor: 309
Serie: Warriors, bok 1 av 4
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

ENDAST ELD KAN RÄDDA VÅR KLAN.
Profetian är mystisk, men klanledaren Blåstjärna litar på budskapet från förfäderna. Hotet mot katterna i Åskklanen växer sig nämligen starkare för varje dag som går. I generationer har de fyra kattklanerna delat upp skogen enligt lagarna som deras förfäder en gång stiftat. Men tiderna förändras och alla respekterar inte längre kodexen som styr krigarkatternas liv. Samtidigt blir den lömska Skuggklanen alltmer aggressiv och stolta krigare dör i de våldsamma striderna mellan klanerna. En dag vågar sig den nyfikna huskatten Rost ut i skogen och han dras omedelbart in i kampen. Men klarar en vanlig huskatt det hårda livet bland vildkatterna? Har han styrkan att överleva när han beger sig ut i det vilda?

Vem hade kunnat ana att en bok skriven ur en katts perspektiv kunde vara så oerhört gripande och spännande? Jag var fast från första sidan tack vare bokens fina miljö-och karaktärsbeskrivningar. Det var väldigt intressant att få följa tamkatten Rost, som först bor hos människor men som sedan flyttar ut i skogen till de andra katterna i Åskklanen. Jag fann det ytterst intressant att få lära mig hur olika katterna beter sig beroende på om de är tamkatter eller inte. Det är kul att läsa om hur Rost utvecklas inte bara som individ utan även hur han växer in i den rollen han tilldelas och officiellt blir en del av klanen. Som läsare är det jätteintressant att lära sig hur Åskklanen är uppbyggd, hur allting går till och vem som sköter vad och så vidare. Man får även lära sig vad de gör för att överleva och det faktum att tvåbeningarna (människorna) förstör deras skog och att monstren (motorfordon) är stora, farliga och luktar illa. Men allra intressantast var naturligtvis rivaliteten mellan de olika klanerna och allting som hände på grund av detta. När dessa händelser utspelade sig var det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken. Den här boken var minst sagt händelsefull och spännande och jag visste verkligen aldrig vad som komma skulle.

Jag finner det dessutom ytterst häpnadsväckande att det bakom pseudonymen Erin Hunter finns fem stycken författare, för det går verkligen inte att upptäcka var den ena personen börjar och var den andra slutar. Det här är helt klart en bok som passar alla läsare, stora som små och jag hoppas verkligen att ni ger den här boken och serien en chans för jag lovar att ni kommer att bli positivt överraskade!