måndag 16 januari 2017

Recension av Wonder

Författare: R.J. Palacio
Antal sidor: 310

Tioårige August Pullman vet mycket väl att folk stirrar på honom. Trots att han gömmer sig bakom sin långa lugg och envist ser ned i marken känner han deras blickar och hör deras fniss och viskningar. Ingen trodde att August, eller Auggie som han kallas, skulle överleva sin födsel. Det gjorde han men hans ansikte blev dock helt deformerat och han har genomgått oräkneliga operationer. Det enda han önskar är att få vara som alla andra barn, men det är inte så lätt, när man inte ser ut som någon annan. Auggies föräldrar och hans syster Via har alltid stöttat honom och följt hans framsteg, men nu står dom inför något riktigt stort. Auggie kan inte längre hemundervisas utan det är dags för honom att börja femte klass i en närbelägen skola. Hur ska de andra barnen reagera?

Det här är en alldeles underbart skriven mellanstadiebok som förmedlar ett flertal viktiga budskap. Vi får följa Augusts problem när han börjar i skolan och vi får läsa om denna historien i ett flertal olika perspektiv och även om jag helt klart föredrog Augusts perspektiv framför alla de andra så kände jag ändå att dessa perspektiv tillförde väldigt viktiga synpunkter och synvinklar i historien så jag kände helt klart att de tillförde viktiga tankar till historien. Dessa synvinklar är bland annat från August kompis Jack, hans storasyster och så vidare och det gör att man får vara med om deras första tankar när de träffade August och sedan hur deras tankar förändrades efter dess att de känt August ett tag. Jag som alltid brukar vara så stolt över att jag inte gråter när jag läser böcker bröt ihop totalt vid ett tillfälle i den här boken, det finns vissa saker jag inte klarar av att varken läsa om eller se på tv och detta var ett sådant till fälle (vill inte spoila) men det förstörde mig så totalt så jag var tvungen att gråta klart först innan jag kunde fortsätta läsa boken. Det här är med andra ord en väldigt välskriven bok, med väldigt väluttänkta karaktärer som på alla känns verkliga och lättomtyckta, samtidigt som hela berättelsen bara skriker "känslor". Men det här är helt klart en bok som alla bör läsa 9 år och uppåt helt enkelt.

En bok som får mig att gråta på detta vis får naturligtvis 5 av 5 stjärnor.