tisdag 21 mars 2017

Recension av Daughter of the pirate king

Författare: Tricia Levenseller
Antal sidor: 310
Serie: Daughter of the pirate king, bok 1 av 1 (bok två ges ut 27 februari 2018).

Det kommer att finnas gott om tid för mig att slå honom när jag har fått vad jag kom för.
Skickad på ett uppdrag för att hämta en gammal gömd karta-nyckeln till en legendarisk guldgruva-tillåter sjutton år gamla piratkapten Alosa att fångas av hennes fiender, vilket ger henne en perfekt möjlighet att söka igenom deras skepp. Mer än en match för den hänsynslösa piratbesättningen, har Alosa bara en sak som står mellan henne och kartan: hennes tillfångatagare, den oväntat smart och orättvist attraktiva styrmannen, Riden. Men inte oroa dig inte, för Alosa har några knep upp sin ärm, och ingen ensam pirat kan stoppa dottern till piratkungen.

Jag var som fastklistrad vid denna bok från första sidan. För det första är det inte speciellt ofta som man får tag på en ny piratbok, för det andra så var Alosa allmänt kickass och en jätterolig och tuff kvinnlig karaktär, som jag definitivt vill läsa mer om. Jag trodde verkligen att jag skulle tycka illa om Alosas attraktion till Riden, men det gjorde jag inte för dessa två karaktärer var så underbart härliga tillsammans. Alosa kan när hon blir sur bete sig som ett litet barn, vilket man kan tro är irriterande och frustrerande, men det är istället hur roligt som helst. Något Riden helt klart inte håller med om. Kort sagt kan man väl säga såhär: Riden och Alosa står tillsammans för en hel del komedi, de är båda kickass och har riktigt rappa tungor och kommer alltid med svar på tal på allt. Förresten... sa jag att boken handlade om pirater? Hur coolt är inte det? Det roliga är att det är flertalet kvinnliga pirater med i denna bok även om de såhär långt inte har några större roller, men det var ändå roligt att se. Jag hoppas på att få återse dem något mer i bok två dock. Den här boken var spännande rätt igenom och jag läste ut den alldeles för snabbt! Det här är helt klart boken för dig som gillar pirater, Pirates of the caribbean- filmerna. För låt oss inse en sak, Alosa är som Jack Sparrow, fast i en kvinnas kropp. Boken passar även dig som gillar kickass kvinnliga karaktärer, mycket händelsefulla och fartfyllda fighter och rappa svar på tal.

Boken får 4,5 av 5 stjärnor.