torsdag 16 mars 2017

Recension av Harry Potter and the chamber of secrets

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 360
Serie: Harry Potter, bok 2 av 7
Finns hos: Bokus / Adlibris

Adlibris beskrivning
Sommarlovet är äntligen över! Harry Potter har längtat tillbaka till sitt andra år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Men hur ska han stå ut med den nye, omåttligt mallige professor Lockman? Vad döljer Hagrids förflutna? Och vem är egentligen Missnöjda Myrtle? De verkliga problemen börjar när någon, eller något, förstenar den ena Hogwarteleven efter den andra. Är det Harrys största fiende, Draco Malfoy, som ligger bakom? Eller är det den som alla på Hogwarts misstänker - Harry Potter själv? 


Mina åsikter
Harry Potter och hemligheternas kammare har alltid varit den bok jag gillat minst i serien, men man kan ändå inte låta bli att fullständigt älska den. I den här boken får vi för första gången stöta på Lockman (eller Lockhart) som han heter på engelska och man kan inte låta blir att gilla honom p.g.a den komedi han tillför boken. Detta trots det faktum att han är totalt inkompetent när det kommer till att faktiskt göra trollformler och att vara lärare till ett gäng elever. Men även nu när jag läst denna bok 20+ gånger så får den här boken mig fortfarande att rysa när det avslöjas vilken elev som tagits ner till hemligheternas kammare. För att den är så himla bra skriven. Jag tycker även om det faktum att Ron får ta lite mer plats i den här boken då han definitivt är en karaktär som jag tycker mycket om. Jag har nu även börjat hitta små hintar från professor Snape som jag kanske tolkar in alldeles för mycket när det kommer till deras innebörd. Men det är alltid roligt att spekulera. Jag har en känsla av att jag fortfarande kommer att läsa de här böckerna när jag är 70 år gammal. Och ett meddelande till dig som aldrig läst Harry Potter-böckerna: du har verkligen missat något!!!

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg naturligtvis!!

2 kommentarer:

  1. Ska snart sätta igång att läsa Harry Potter böckerna igen. Var ett tag sen sist (2004) & har nu fått HP på hjärnan. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad kul! Haha lite Harry Potter på hjärnan är aldrig fel ;) tror att min hjärna till 20% består av harry potter vid det här laget xD

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...