onsdag 5 april 2017

Recension av By your side

Antal sidor: 222

När Autumn Collins av misstag finner sig inlåst i biblioteket under en hel helg, tror hon inte att saker kunde bli värre. Men det är innan hon inser att Dax Miller låstes in med henne. Autumn vet inte mycket om Dax förutom att han är problem. Mellan ryktena om slagsmålet han var i (och det korta besöket på ungdomsanstalen som kom efter det) och hans rykte som en enstöring, han är inte precis den perfekta personen att bli inlåst med. Hon fortsätter bara att påminna sig om att det bara är en tidsfråga innan Jeff, hennes nästan-pojkvän, inser att han lämnade henne i biblioteket och kommer och räddar henne.
Fast han kommer inte. Ingen kommer. Istället blir det tydligt att Autumn kommer att behöva tillbringa de närmaste dagarna och leva på försäljningsautoma- mat och föra samtal med en pojke som uppenbarligen inte vill ha något att göra med henne. Förutom det faktum att det finns mer till Dax än ögat ser. När han och Autumn först motvilligt, och sedan inte så motvilligt, öppnar upp sig för varandra, slås Autumn av deras överraskande kontakt. Men kan deras känslor för varandra överleva när helgen är över och Autumns gamla liv, och gamla kärleksintresse, hotar att ta henne från Dax sida?

Den här boken har ett riktigt härligt koncept, med två tonåringar som måste överleva en långhelg inlåsta på ett bibliotek. Jag var lite fundersam på hur West skulle få detta koncept att låta trovärdigt, men det hade jag inte behövt oroa mig över eftersom att Kasie West är en av contemporary-genrens drottningar. Karaktärerna i boken känns väldigt verkliga då de är välbeskrivna, samt att det är väldigt lätt att föreställa sig de miljöerna som karaktärerna befinner sig i. Autumn och Dax har därtill en riktigt bra personkemi och det är väldigt underhållande att läsa om när de försöker lära känna varandra och därmed underhålla sig nu när de är inlåsta, inte har någon telefon, ingen mat och inget som är roligt att göra. De kommer på en hel del underhållande tävlingar och lekar, som definitivt livade upp stämningen på biblioteket. Hela boken utspelar sig inte på biblioteket, något som resulterar i flertalet spännande händelser och ödesförändrande situationer. Hela boken känns äkta och verklighetstrogen och jag gillar det faktum att Autumn inte framstår som perfekt utan att hon faktiskt lider av riktigt svår ångest. Förresten... nämnde jag det faktum att jag bara flög igenom den här boken och faktiskt läste klart den på en dag? Som sammanfattning kan jag bara säga att jag helt klart tänker se till att läsa samtliga av Kasie West böcker!!!

Boken får 5 av 5 stjärnor.