måndag 24 april 2017

Recension av Strange the dreamer

Författare: Laini Taylor
Antal sidor: 531
Serie: Strange the dreamer, bok 1 av 2 (bok två beräknad till 2018)

Drömmen väljer drömmaren, inte tvärtom - och Lazlo Strange, föräldralös sedan kriget och junior bibliotekarie, har alltid fruktat att hans dröm valde dåligt. Sedan han var fem år gammal har han varit besatt av den mytiska, förlorade staden Weep, men det skulle ta kräva någon modigare än honom för att korsa halva världen på jakt efter den. Då presenterar sig ett fantastiskt tillfälle, i en hjälte som kallas Godslayer och ett band av legendariska krigare, och han måste ta sin chans eller förlora sin dröm för alltid.
Vad hände i Weep för tvåhundra år sedan för att skära av det från resten av världen? Vad dödade Godslayer som gick vid guds namn? Och vad är det mystiska problemet som han nu söker hjälp med att lösa? Svaren väntar i Weep, men det gör också mer mysterier - inklusive den blåskinnade gudinnan som visas i Lazlos drömmar. Hur drömde han henne innan han visste att hon fanns? Och om alla gudar är döda, varför verkar hon så riktig? Välkommen till Weep.

Det här är den första boken jag läser av Laini Taylor och jag gillar verkligen hennes skrivstil, hela den känns sagolik och drömmande på något vis. Liksom denna boks handling med andra ord, som kan sammanfattas som spännande och omgiven av mystik, men stundtals även väldigt gripande. Miljö- och personbeskrivningarna var riktigt bra skrivna och det kändes som om att man som läsare var med i själva boken. Hela världsuppbyggnaden var riktigt intressant och jag har inte läst något liknande tidigare, vilket får hela boken att kännas väldigt nytänkande. De magiska krafter som vissa karaktärer uppvisar känns dessutom väldigt nytt och speciellt och även det är något som jag inte stött på förut. Det fanns stunder som gjorde att den här boken kändes lite långsam och då det kändes som om att inte allt för mycket hände, men boken avslutades spännande och intressant sätt som får mig att se fram emot bok två. Det här är med andra ord boken för dig som har tröttnat på att allt för många fantasyböcker är för lika varandra!