torsdag 27 april 2017

Recension av The Upside of unrequited

Författare: Becky Albertalli
Antal sidor: 336

En översättning av bokus beskrivning
Den sjuttonårige Molly Peskin-Suso vet allt om obesvarad kärlek - hon har gått igenom det tjugosex gånger. Hon förälskar sig hårt och förälskar sig ofta, men alltid i hemlighet. För hur många gånger hennes tvillingsyster, Cassie, berättar för henne att woman up, vågar Molly inte det för risken för avslag. Så hon är försiktig. Feta tjejer måste alltid vara försiktiga. Sedan kommer en ny söt tjej i Cassies omlopp, och för första gången är Mollys cyniska tvilling en lovesick röra. Samtidigt håller inte Molly helt på att dö av ensamhet, förutom det faktum att hon håller på att göra det. Lyckligtvis kommer Cassies nya flickvän med en söt hipster-boy sidekick. Will är rolig, flirtig och kan bara vara perfekt förälskelsematerial. Kanske mer än förälskelsematerial. Och om Molly kan vinna över honom, får hon sin första kyss och hon får sin tvilling tillbaka. Det finns bara ett problem: Mollys kollega, Reid. Han är en obekväm Tolkien-superfan, och det finns absolut ingen anledning för Molly att falla för honom. Eller hur?

Precis som med Becky Albertallis tidigare bok så gillar jag verkligen sättet hon skriver fram handlingen och även hur karaktärerna inte är helt perfekta, vilket får dem att kännas väldigt verkliga. Det faktum att det finns karaktärer i den här boken som tillhör hbtq+ gör bara det hela ännu bättre, då boken blir väldigt diversed i och med det, samt att det även går att få syn på mångfald i och med att inte alla karaktärerna har sitt ursprung ur samma land, men även att inte alla karaktärerna beskrivs som likadana utseendemässigt. Det som var allra mest intressant är det faktum att Molly och Cassie har två mammor, något som jag inte har sett i någon bok tidigare, vilket definitivt lyfter berättelsen ännu mer. Något som i alla fall jag tycker är väldigt uppfriskande. I den här boken får vi träffa på ett tvillingpar, nämligen Molly och Cassie (i vilka jag genast känner igen mig och syrran i) som är varandras motsatser, de har en härlig kemi, men de kommer inte alltid överrens (som syskon inte ofta gör). Jag gillar det faktum att Molly och Reid är väldigt nördiga fast på sina egna sätt, vem kan ha något emot Harry Potter, Sagan om ringen eller Game of thrones referenser liksom? Det var även kul att karaktären Simon från Simon vs the homosapiens agenda fick göra en liten cameo i den här boken. I det stora hela var det här en bok med många bra budskap, mångfald, nördigheter med mera. En alldeles underbar läsning med andra ord.

Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg. Den här boken må vara riktigt bra, men den lever tyvärr inte riktigt upp till de känslor jag fortfarande har för Simon vs. the homosapiens agenda.