tisdag 30 maj 2017

Recension av World mythology in Bite-Sized Chunks

Författare: Mark Daniels
Antal sidor: 213
Finns hos: AdlibrisBokus

En översättning av goodreads beskrivning
Från zodiakens tecken till litteratur och konst, kan världsmythologins inflytande fortfarande ses i vardagen. Med en fantastisk uppsjö av fascinerande berättelser tar World Mythology in Bite-Sized Chunks itu med de forntida historierna om aboriginska, sumeriska, egyptiska, mesoamerikanska, maori, grekiska, romerska, indiska, norska och japanska kulturer, som omfattar legenden från de flesta mångkulturella samhällen och de äldsta kulturerna från hela världen. Lär dig om varför Odin, gudens fader i nordisk mytologi, var så angelägen om att förlora ett öga, betydelsen av Osiris-myten i det gamla Egypten, och mycket mer än så.

Mina åsikter
Den här boken sammanfattar flertalet olika mytologier på ett kort och koncist sätt och den drar även liknelser mellan de olika mytologierna, något som jag fann mycket intressant även om jag sedan tidigare var medveten om en del av dem. Det jag gillade mest med den här boken var det faktum att man även fick reda på vad vi i nutid har tagit tillvara på av dessa mytologier, som till exempel olika namn för stammar som numera är namn på delstater, bilmärken och så vidare i USA. Det faktum att veckodagsnamnen är inspirerade från den nordiska mytologin och så vidare. Den här boken sammanfattade med andra ord de olika mytologierna på ett mycket bra sätt som passar för såväl nybörjare, som lite mer insatta personer. Det sätt som boken var skriven på gjorde att allting blev klart och tydligt och det var lättare att komma ihåg vilken gud som förknippades med vilka krafter, hur gudarna var släkt och så vidare. 

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.
  

2 kommentarer:

  1. Åh jag älskar all slags mytologi och blir jättesugen på den här ! Och snygg är den också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh jaaa! Mytologi är sååå fascinerande! Kul att hitta någon mer som gillar det! :D Du borde definitivt läsa den här! Man får lära sig litegrann om en massa olika mytologier! Perfekt ju! :D haha exakt ;)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...