lördag 17 juni 2017

Recension av Cinderella, or the little glass slipper

Författare: Charles Perrault
Illustratör: Camille Rose Garcia
Antal sidor: 80

En översättning av goodreads beskrivning till engelska
Charles Perraults berättelse om en sötnosad ung tjej, som blivit tvingad av sin onda styvmor och styvsystrar att göra allt arbete, som finner sann kärlek i en snygg prins (med hjälp av en älvmor) har förtrollat läsare i mer än 300 år. I denna överdådigt illustrerade utgåva av den klassiska sagan, reimaginerar Camille Rose Garcia Cinderella genom sin särpräglade visuella estetik. Hennes Cinderella är en för tvåtusentalet: Mörkt, övertygande, livfullt och engagerande berättelse.

Den här boken är väldigt snabbläst , inte bara för att boken är oerhört kort, utan även för att boken består av otroligt vackra men något mörka illustrationer av sagan i fråga. Jag älskar verkligen Camille Rose Garcias sätt både illustrera men även hennes sätt att förmedla sagan med hjälp av såväl invecklade som simpla bilder. Bilder som jag tycker ger berättelsen oerhört mycket eftersom att jag inte kan sluta titta på den. Det enda jag blev lite besviken på var det faktum att det inte är originalversionen av Cinderella som man får ta del av, utan att det snarare är en barnanpassad sådan, vilket jag tyckte var lite synd. Men bortsett från det var det här helt klart en mycket bra utgåva och jag kan knappt vänta på att få reda på vad för en klassiker Camille Rose Garcia har tänkt illustrera nästa gång.

Boken får 4,5 av 5 stjärnor, då jag gärna hade läst originalversionen av Cinderella snarare än den mer barnanpassade versionen.