söndag 25 juni 2017

Recension av A Darker shade of magic

Författare: V.E. Schwab
Antal sidor: 357
Serie: Shades of magic, bok 1 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris 

En översättning av goodreads beskrivning
Kell är en av de sista Antari-magikerna med en sällsynt, eftertraktad förmåga att resa mellan parallella Londons; Röd, Grå, Vit och, en gång i tiden, Svart. Kell var uppvuxen i Arnes-Röda London - och tjänar officiellt Maresh Empire som en ambassadör, som reser mellan de ofta blodiga regimernas förändringar i White London och domstolen i George III i Londons tråkigaste, den utan någon magi kvar att se. Inofficiellt är Kell en smugglare som tjänar människor som är villiga att betala för även den minsta glimt av en värld som de aldrig kommer att se. Det är en tråkig hobby med farliga konsekvenser, vilket Kell nu får se i förstahand. Efter att en utbyte går fel, flyr Kell till Grey London och träffar på Delilah Bard, en tjuv med höga förväntningar. Hon rånar honom först och räddar sedan honom från en dödlig fiende, och tvingar slutligen Kell att ta med henne till en annan värld för ett riktigt äventyr. Nu är farlig magi på väg, och förräderi lurar vid varje hörn. För att rädda alla världar måste de först överleva.

Mina åsikter
Det här är en bok som är annorlunda allting annat jag någonsin läst! Och det på flertalet olika sätt! Schwab har ett härligt driv i sitt skrivande som får mig som läsare att aldrig vilja sluta läsa den här boken, samt att jag nu vill läsa allting hon någonsin skrivit. Något som ni kanske förstår inte är första intrycket av många nya författare jag provat på. Jag gillar det faktum att de olika världarna är så oerhört olika, samt att det finns flertalet olika identifikationsegenskaper hos de olika ställena, vilket gör det lätt för läsaren att komma ihåg, även efter ett längre läsuppehåll, vilken version av London som Kell för nuvarande befinner sig i. Sedan har vi Delilah eller Lila som hon föredrar att kallas som är den där kvinnliga kickass karaktären som vi alla alltid letar efter och som man inte kan låta bli att älska, även om hon stundtals har lite svårt att skilja på rätt och fel. Kell är en karaktär som går att kategorisera under begreppet "utvald",vilket är en trope som inte alltid fungerar så bra enligt mig. Men Schwab gör det hela galant och det får mig bara att gilla Kell ännu mer eftersom han är en av de fåtal Antari-magikerna och därmed en av de sista som kan resa mellan de olika verisonerna av London, men även det faktum att han inte är helt perfekt, vilket definitivt fångar mitt intresse, då jag hatar perfekta karaktärer. Karaktärer som inte är helt perfekta blir mer mänskliga och intressanta, som när de begår misstag eller inte kan låta bli att lockas av olika saker som de egentligen bör motstå. I det stora hela så skulle jag säga att det här är en minst sagt intressant och beroendeframkallande läsning, som helt klart gett mig mersmak för mer Schwab-böcker. Förstår helt klart hypen som har kretsat kring den här serien!

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...