fredag 30 juni 2017

Recension av The Mark of Athena

Författare: Rick Riordan
Antal sidor: 574
Serie: The Heroes of Olympus, bok 3 av 5
Finns hos: Bokus / Adlibris

Adlibris beskrivning
Sju halvgudar. Ett flygande skepp. Ett uppdrag på andra sidan jordklotet. 

De romerska och grekiska halvgudarna har varit separerade från varandra i århundraden, men nu står världens öde på spel och de måste samarbeta eller gå under. Så säger den uråldriga profetian. Men när de grekiska halvgudarna anländer till det romerska lägret i sitt flygande skepp Argo II väcks gammalt fiendeskap till liv. Ska Percy, Annabeth, Jason och de andra utvalda lyckas ena de två grupperna och klara sitt uppdrag i Rom – eller bevittna civilisationens undergång?

Atenas tecken är ett explosivt äventyr där allting kan hända. Riordan bjuder på en oförglömlig resa över hav och land till Rom, där viktiga avslöjanden, ödesdigra offer och obeskrivliga fasor väntar våra hjältar. Borda Argo II – om du vågar…
 

Mina åsikter
Även med ett längre läsuppehåll av den här boken så var den en alldeles underbar läsupplevelse. Jag kom snabbt in i berättelsen igen och karaktärerna diskuterade och tänkte tillbaka till diverse händelser som hade hänt tidigare i boken, vilket gjorde att jag snabbt kunde sätta mig in i berättelsen igen. Precis som alla böcker Rick Riordan skriver så var den här boken minst sagt händelsefull och spännande, vilket var en av anledningarna till att det var oerhört svårt att förutse vad som komma skulle. Berättelsen var oerhört bra framskriven och som läsare fick man utförliga och genomtänkte beskrivningar av såväl karaktärer som miljön. Och vilka karaktärer sen! De var allihop oerhört olika och bra på olika saker, de kompletterade med andra ord varandra på ett mycket bra sätt, samt att det nog gjorde det lättare för alla läsare att hitta någon att identifiera sig med, eller bara hitta en karaktär som man kanske tycker om lite extra mycket. Mina favoriter var naturligtvis de karaktärer som var lite extra kickass eller underhållande p.g.a att de var så härligt sarkastiska hela tiden. Vem försöker jag lura? Jag älskar alla sju! Riordan är dessutom en mästare på att blanda in fakta om såväl den grekiska och romerska mytologin, så att det vävs samman på ett snyggt och lättläst sätt, man har med andra ord riktigt roligt när man lär sig nya saker. Och sist men inte minst så slutade den här boken med en cliffhanger så nu måste jag minsann se till att ta mig själv i kragen och se till att läsa bok fyra i den här serien. 

Mitt betyg
Boken får 4,5 stjärna av 5 i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...