tisdag 20 juni 2017

Recension av Quidditch through the ages

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 103
Serie: Hogwarts Library

En av de mest populära böckerna i Hogwarts skolbibliotek är Quidditch genom tiderna. Boken innehåller allt du någonsin har velat veta om den nobla sporten quidditch, dess historia, reglerna, vad som händer om man bryter mot reglerna, varifrån gyllene kvicken kommer ifrån, och mycket mer. Boken är full av fascinerande fakta.

Till att börja med är den här utgåvan hur vacker som helst, vilket gör den till ett måste i min Harry Potter-hylla. Precis i början av boken finns det en utlåningslista över vilka elever på Hogwarts som har läst den här boken, något som jag tyckte var en riktigt rolig detalj. Därtill fanns det även recensioner av kända personer från Harry Potter-världen. Varav Rita Skeeter och Gyllenroy Lockmans recensioner var dem som fick mig att skratta till. Albus Dumbledore hade även fått äran att skriva ett förord till boken, ett förord som var minst sagt underhållande. Alla dessa saker som kom precis i början av boken tillförde så himla mycket, speciellt för oss Harry Potter-nördar som bara vill vet allt som går att veta om denna värld. Sen när det kommer till själva handlingen i boken så var det riktigt intressant att få reda på om hur spelet har kommit att utvecklats över tid och hur regler, samt hur spelredskapen har förändrats. Man fick även reda på olika "kvastspel" och vilka länder de ursprungligen kom ifrån och det var väldigt kul att få se att ett av dem kom från Sverige. Därtill fanns det även en del bilder som på ett tydligt sett förtydligade den faktan som man fick ta del av. Även om det var andra gången jag läste den här boken, så var det lika intressant och underhållande att läsa den som det var första gången.