torsdag 1 juni 2017

Recension av The Winner's curse

Författare: Marie Rutkoski
Antal sidor: 355
Serie: The Winner's trilogy

Att vinna vad du vill kan kosta dig allt du älskar ...

Som generalens dotter i ett stort imperium som uppslukas i krig och förslavar de som den erövrar, har sjuttonåriga Kestrel två val: hon kan gå med i militären eller gifta sig. Men Kestrel har andra avsikter. En dag är hon förvånad över att finna en liksinnad själ i en ung slav som är uppe till auktion. Arins ögon verkar trotsa allt och alla. Kestrel följer sin instinkt och köper honom - med oväntade konsekvenser. Det dröjer inte länge innan hon måste dölja sin växande kärlek till Arin. Men han har också en hemlighet, och Kestrel lär sig snabbt att priset hon betalat för en medmänniska är mycket högre än hon någonsin kunde ha föreställt sig.

Det här var en väldigt snabbläst bok som jag gillade mer än jag hade förväntat mig. Anledningen till det var att karaktärerna var väldigt lätta att tycka om, då de var intressanta, intelligenta och även väldigt säkra i sig själva, samtidigt som de alla var väldigt olika. De tillförde allihop något till berättelsen som var minst sagt spännande. Person-och miljöbeskrivningarna var riktigt bra gjorda och jag kunde verkligen se allting framför mig. Jag gillar det sätt som Rutkoski problematiserar hela slavhandeln och det faktum att såväl de som förslavat, samt de som är förslavade får komma till uttryck i den här berättelsen. Jag gillar det faktum att man får läsa ur såväl Kestrels perspektiv som Arins då det är lättare att förstå de bådas känslor och agerande eftersom att de båda lever så vitt skilda liv, samtidigt som det tillför en del till mystiken då du som läsare vet vissa saker som inte de båda karaktärerna vet om varandra. Det är väldigt intressant att som läsare få följa med Kestrel och Arins resa från dess att de möts vid auktionen fram tills dess att det börjar hända saker, inte bara känslomässigt från Kestrels sida, utan även andra händelser som de själva inte kan kontrollera.