torsdag 13 juli 2017

Recension av When Dimple met Rishi

Författare: Sandhya Menon
Antal sidor: 380
Finns hos: BokusAdlibris

Dimple Shah har räknat ut allt. Med examen bakom henne är hon mer än redo för en paus från sin familj, från mammas oförklarliga besatthet med att hon hittade den "idealiska indiska mannen". Dimple vet att de måste respektera sina principer på en viss nivå. Om de verkligen trodde att hon behövde en man just nu skulle de inte ha betalat för henne att delta i ett sommarprogram för blivande webbutvecklare ... eller hur? Rishi Patel är en hopplös romantiker. Så när hans föräldrar berättar för honom att hans framtida fru kommer att delta i samma sommarprogram som han-där han måste uppvakta henne- är han helt ombord. För så dumt som det låter för de flesta i hans liv, vill Rishi ha ett uppgjort äktenskap, tron på traditionens, stabilitetens och maktens betydelse. Shahs och Patels menade inte att började vrida hjulen på detta "föreslagna arrangemang" så tidigt i sina barns liv, men när de märkte dem att de båda dras mot samma sommarprogram, tänkte de, varför inte? Dimple och Rishi kanske tror att de förstår sig på varandra. Men när motsatser kolliderar, arbetar kärleken hårt för att bevisa sig på de mest oväntade sätten.

Det här var en av de böcker vars releasedatum jag har sett fram emot mest! Och inte blev jag besviken heller! Vi har självständiga Dimple som bara vill bli en framgångsrik webbutvecklare, kanske träffa Jenny Lindt (en framgångsrik webbutvecklare) någon gång i framtiden, samt att hon bara vill vara sjutton år gammal och leva sitt liv. Sen så har vi Rishi, som strävar efter att leva upp till sina föräldrars förväntningar och förhoppningar, där ett av målen är att Rishi skall gifta sig med en indisk tjej, tjejen som i det här fallet råkar vara Dimple. Det här var helt klart en bok som fick mig att skratta rätt ut vid flera tillfällen då Dimple och Rishi till en början bara klashar totalt både när det kommer till deras mål med livet, men även deras personligheter. Dessa två karaktärer är dock helt underbara tillsammans och man kan inte annat än hoppas på att det hela slutar med att de blir ett par. Jag gillade det faktum att själva romantiken var en stor faktor i den här boken, men även att man som läsare får ta del av själva sommarprogrammet som de båda ungdomarna har ställt upp i. Då det känns som om att det är en bidragande orsak till att man får lära känna karaktärerna så bra som man faktiskt gör. Det här var med andra ord en alldeles underbar bok om första kärleken, men Dimple som är kickass på webbutveckling något som tyvärr fortfarande till en stor del domineras av män. Samt att vi har Rishi som säkerligen kommer att sluta som en massa boknördars "bookboyfriend".

Boken får en stark 4 av 5 stjärnor i betyg.