fredag 4 augusti 2017

Recension av Ready Player one

Författare: Ernest Cline
Antal sidor: 387

En översättning av Goodreads beskrivning
År 2044, verkligheten är en ful plats. Den enda gången som tonåringen Wade Watts verkligen känner sig levande är när han är inkopplad i den virtuella utopi som kallas OASIS. Wade har ägnat sitt liv åt att studera de pussel som är dolda inom denna världs digitala gränser, pussel som bygger på deras skapares besatthet med popkulturen i föregående årtionden och som lovar massiv makt och förmögenhet för den som kan låsa upp dem. När Wade snubblar över den första ledtråden finner han sig jagad av spelare som är villiga att döda för att ta det här ultimata priset. Loppet är igång, och om Wade ska överleva, måste han vinna - och konfrontera den verkliga världen, som han alltid varit så desperat att fly ifrån.

Den här boken hade ett minst sagt spännande koncept som helt klart föll mig i smaken. Den här boken var lagom nördig med alla sina 80-tals referenser (varav jag inte hängde med på så många, men lika roligt var det ändå) och att man som läsare fick följa med in i spelens värld. Något som var oerhört coolt och även nytänkande då jag aldrig har läst en bok som utspelar sig på liknande sätt förut. Den här bokens värld är uppbyggd på ett väldigt häftigt och välutvecklat sätt. Vi stöter på en hel del härliga karaktärer som allihopa är väldigt olika, men som är helt omöjliga att inte tycka om. Samtliga miljö- och karaktärsutvecklingar är riktigt bra gjorda vilket gör det lätt för läsaren att skapa egna bilder medans hen läser boken. Det var riktigt svår att förutse vad som komma skulle i den här boken, vilket gjorde boken så mycket mer spännande. Den var därtill alldeles omöjlig att lägga ifrån sig och jag förstår verkligen inte hur jag har kunnat undgå att läsa den här boken fram tills nu!