lördag 9 september 2017

Recension av Makaber - En historia om kärlek och hur den utplånar

Författare: Jim Friberg
Antal sidor: 395
Förlag: L.C. Förlag, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Mitt medvetande försvann sakta, med dig nånstans nära mig. Det var slut. Jag var slut. Personlighetsförintelse. Död. Borta. Men du slutade inte.

Jag tittade på din rakhyvel. Jag frågade mig om den kunde vara effektivare på mig själv. Nåt annat liv kändes inte möjligt. Där jag låg i en blodpöl och en hud fläckad av en sakta koagulerande massa - hopkrupen på ett ljusblått, kaklat badrumsgolv. Hemma kändes så långt bort. Jag undrade om jag ens skulle kunna hitta hem i den här världen igen.

Makaber är en historia om psykisk ohälsa, maktlöshet och självskadebeteende bland unga, skriven inifrån en ung kropp mitt uppe i skiten. Ett mörkt relationsdrama om destruktiv kärlek och hur den utplånar. En historia som genom sitt inifrånperspektiv möjliggör ett helt nytt perspektiv och förståelse för dessa trasiga unga själar i vårt samhälle. Den är naken, äkta och verklig. I en utlämnande och provocerande historia som speglar den totala maktlösheten hos huvudkaraktären får vi en helt ny inblick i hur det kan kännas att vara fast i en ung kropp full av känslor.
 

Mina åsikter
Den här boken behandlar definitivt väldigt svåra och mörka ämnen, som stundtals var riktigt svåra att läsa om. Men Friberg problematiserar det hela på ett mycket bra sätt, samtidigt som han förmedlar flertalet av parternas tankar och åsikter om det hela. Jag gillar verkligen Fribergs sätt att skriva då det är oerhört vackert och poetiskt, därtill skriver även huvudkaraktären poesi, som tillför till det vackra i texten men även till det mörka och det svåra. Karaktärerna och miljöerna i boken är riktigt bra beskrivna och gör det lätt för läsaren att skapa sig sina egna bilder av det som händer. Även om det på sina sätt var en väldigt hemsk bok som stundtals gjorde det svårt att ta sig igenom den, så var den riktigt bra skriven och det hände saker hela tiden som byggde upp historien och därmed utvecklade karaktärerna.

Mitt betyg
Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...