söndag 17 september 2017

Recension av This Savage song

Författare: Victoria Schwab
Antal sidor: 468
Serie: Monsters of Verity, bok 1 av 2

Det finns inget sådant som säkerhet i en stad i krig, en stad som har översvämmad med monster. I den här mörka urbana fantasin från författaren Victoria Schwab måste en ung kvinna och en ung man välja om de ska bli hjältar eller skurkar - och vänner eller fiender - med framtiden för sitt hem på spel. Den första av två böcker. Kate Harker och August Flynn är arvtagare till en uppdelad stad, en stad där våldet har börjat uppfostra verkliga monster. Allt Kate önskar är att vara lika hänsynslös som hennes pappa, som låter monstren ropa fritt och gör människorna betala för sitt skydd. Allt August önskar är att vara mänsklig, så godhjärtad som sin egen pappa, att spela en större roll för att skydda de oskyldiga - men han är ett av monsterna. En som kan stjäla en själ med ett enkelt musikstycke. När chansen uppstår för att hålla koll på Kate, som just har sparkats ut från sin sjätte skola och återvänder hem, tar August den. Men Kate upptäcker Augusts hemlighet, och efter ett misslyckat mordförsök måste paret fly för sina liv.

Det jag gillade mest med den här boken är det faktum att dess handling inte innefattar någon kärleksrelation utan att det handlar om vänskap! Det är alldeles för få ungdomsböcker, som fokuserar på just vänskap mellan tjej och kille. Sedan så är handlingen även riktigt spännande och inte minst sagt speciellt då vi stöter på olika monster och det faktum att Kate och August befinner sig på olika sidor om den frostiga freden. Monstren känns väldigt speciella och jag har aldrig läst om monster vars krafter fungerar på samma sätt som till exempel Augusts gör. Vilket gör att jag som läsare blir mer intresserad av att ta reda på hur allting fungerar och vad det är som kommer hända och vilka problem som August egentligen kämpar emot. Med andra ord så händer det saker hela tiden och jag blev konstant förvånad över de vändningar som boken tog. Jag ser helt klart fram emot att läsa bok två i serien.