onsdag 8 november 2017

Recension av The Dreadful tale of Prosper Redding

Författare: Alexandra Bracken
Antal sidor: 362
Serie: The Dreadful tale of Prosper Redding, bok 1
Finns hos: Bokus / Adlibris 

En översättning av goodreads beskrivning 
"Jag skulle säga att det är ett nöje att träffa dig, Prosperity Oceanus Redding, men jag förväntar mig bara glädjen att förstöra din lycka." Prosper är den enda oexceptiva Redding i sin gamla och anrika familjehistoria - det vill säga tills han upptäcker demonen som bor i honom. Visas ut Prospers gammel-, gammel-, gammel-, gammel- någonting farfar gjort - och sedan bröt - ett kontrakt med en malefcktor, en demon som utbyter förmögenhet för evigt slaveri. Och konstigt nog är den fyra tusenårige Alastor inte exakt den förlåtande typen. Fienden har återväckt med ett syfte - att förstöra familjen vars framgång han försäkrade och som sedan svek honom. Med bara dagar för att bryta förbannelsen och förse Alastor tillbaka till demonvärlden, spelar Prosper den olyckliga värden för fienden, som glädjer sig i att plåga honom med otäcka förolämpningar och ständiga försök att lura honom till ett kontrakt. Ja, Prosper kommer att ta sig an sin framtid utan evigt slaveri, tack. Prosper förblir ovetandes om att malefactorns kontroll över hans kropp växer sig starkare med varje natt, och det finns mycket som Alastor inte berättar för sin dumma (men i viss mån starka) mänskliga värd.

Mina åsikter
Jag gillar verkligen Brackens sätt att skriva, det härliga flyt och sättet att formulera sig som man blivit van vid i hennes ungdomsböcker, är lika tydlig i denna bok som definieras som en mellanstadiebok. Därtill är person-och miljöbeskrivningarna riktigt bra och gör det lätt för mig som läsare att se allting framför sig. Den här historien känns dessutom riktigt originell, vilket gör den extra rolig att läsa. Huvudkaraktären Prospers relation till demonen Alastor är riktigt rolig och ger berättelsen ett underbart flyt, man vet heller aldrig riktigt vart berättelsen är på väg, vilket gjorde att jag bara flög igenom boken. Det faktum att boken dessutom slutar på ett väldigt oförutsägbart sett och även med lite av en cliffhanger, gör att jag gärna hade börjat läsa bok två med en gång, så jag hoppas verkligen på att den boken blir färdigskriven snart!

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...