onsdag 1 november 2017

Recension av Vem ska trösta knyttet?

Författare: Tove Jansson
Antal sidor: 28
Läsålder: 3-6 år
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Boken handlar om ett knytt, en liten varelse som lever väldigt ensam i sitt stora hus men i rädsla för ensamheten ger sig ut i världen. Under sin resa möter knyttet homsor, hemuler, filifjonkor, hattifnattar och en mumrik, men är för blyg för att göra sig bekant med dem. Den första halvan av knyttets resa slutar vid havets strand där han hittar tillfällig tröst och en flaskpost från det ännu ensammare skruttet, vilket gör honom modig och stark nog att ge sig ut på resan över havet, besegra den hemska Mårran och slutligen rädda skruttet. Därefter har han fått lite nytt självförtroende.

Mina åsikter
Jag läste den här boken för en kurs på universitetet och för att vara helt ärlig har jag aldrig varit ett speciellt stort fan av Tove Jansson. Visst kan jag förstå tjusningen i handlingen, som jag tycker förmedlar bra budskap och visst är böckerna uppfinningsrika och det går att prata/diskutera mycket om boken med såväl barnen som i grupp med vuxna. Men jag har aldrig riktigt fastnat för Tove Janssons illustrationer och det faktum att boken är skriven i kursiv stil, som för det första gör att det tar mycket längre tid än nödvändigt för mig att läsa boken, samt att det inte direkt underlättar för de tillfällen då man har ett barn sittandes i knät som inte sitter still och jag försöker se vad det står.

Mitt betyg
Boken får 2 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...