tisdag 19 december 2017

Recension av The Blood of Olympus

Antal sidor: 516
Serie: The Heroes of Olympus, bok 5 av 5
Finns hos: Bokus  / Adlibris

Adlibris besrivning
De sju unga halvgudarna har bekämpat Gaias monster i Alaska, Rom och dödsriket. De har krigat mot gudar, jättar och sina forna kamrater. Nu har Percy Jackson, Annabeth, Jason, Piper, Hazel, Leo och Franks resa nått sitt slut. Nu stundar den sista striden.

Med de bästsäljande böckerna och Hollywoodfilmerna om Percy Jackson fick författaren Rick Riordan ungdomar över hela världen att läsa om grekisk mytologi. I den femte och sista delen av beroendeframkallande serien "Olympens hjältar" är myternas mästare tillbaka i högform.

Trots de sju hjältarnas ansträngningar håller Gaia på att vakna. Nu saknar hon bara det sista offret: Blodet av två halvgudar ska offras på Akropolis i Grekland. De sju måste korsa det livsfarliga Egeiska havet och ta sig dit för att stoppa henne. Samtidigt är Reyna, Nico och Coach Hedge på väg åt till USA, där de hoppas kunna hindra kriget som är på väg att bryta ut mellan de grekiska och de romerska halvgudarna. Men de upptäcker snart att förrädare har tagit över lägren. När halvgudarna vänder sig emot varandra kommer ingen kunna stoppa Gaia.

Mörkrets krafter har vaknat. Sju ungdomar måste besegra dem. Nu slår profetian in:Sju halvblod ska ödet kalla.För storm eller eld måste jorden falla.

Som vanligt när jag läser Riordans böcker så kastas man rakt in i händelsernas centrum och jag älskar det! Vi får återigen återse alla vara älsklingskaraktärer. Percy med sina barnsliga men fortfarande extremt roliga skämt! Annabeth som bara är allmänt smart och kickass. Jason som är allmänt cool och har superhäftiga krafter, Piper som utvecklas enormt under seriens gång, Hazel och Frank som är både coola och allmänt gulliga och gud vad jag önskar att jag hade Franks krafter!  Nico och Reyna som har väldigt intressanta krafter som dessutom utvecklas väldigt mycket under seriens gång, och sedan har vi mina två absoluta favoriter nämligen coach Hedge och Leo som är så himla roliga och de får mig att skratta varje gång jag läser om deras skämt och deras eskapader. Det här är helt klart serien för de människor som vill ha lätt-och snabblästa böcker, gillar mytologier och därtill är intresserad av att lära sig en massa medans de läser. Samt de personer som vill skratta av alla skämt, hålla andan när spänningen är olidlig och ohha och ahhh när de bara är för gulliga tillsammans. Det finns något för alla i den här boken och det är det som gör att jag älskar den så mycket. Lägg sedan till det faktum att såväl miljö-och karaktärsbeskrivningarna är utomordentligt bra gjorda, det händer saker hela tiden, hela boken igenom. Dessutom har vi mycket mångfald i dessa böcker, så det finns ingen anledning till att inte läsa denna serie!