lördag 7 april 2018

Recension av Obsidio

Författare: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Antal sidor: 615
Serie: The Illuminae files, bok 3 av 3
Finns hos: Bokus  / Adlibris

Kady, Ezra, Hanna och Nik flydde med nöd och näppe med sina liv i behåll från attackerna på Heimdall-stationen och befinner sig nu tillsammans med 2.000 flyktingar på containerskeppet Mao. Med hoppstationen förstört och deras resurser är knappa, är det enda alternativet att återvända till Kerenza-men vem vet vad de hittar sju månader efter invasionen? Under tiden överlevde Kadys kusin, Asha, den första BeiTech-anfallet och har gått med i Kerenza's underjordiska motstånd mot ragtag. När Rhys - en gammal flamma från Ashas förflutna - återkommer till Kerenza, befinner de sig på motsatta sidor av konflikten. När tiden löper ut, kommer en slutlig kamp att föras på land och i rymden, hjältar kommer att falla, och hjärtan kommer att krossas.

Gud vad jag hade sett fram emot att läsa den här boken! Jag kan med glädje meddela att den helt klart levererade! Vi får lära känna två nya karaktärer, nämligen Rhys och Asha och även om de står på olika sidor av den pågående striden så kan man inte annat än att hoppas på att de skall lösa alla sina problem och att allt skall bli bra. De är båda två mycket olika såväl till personligheten och deras levnadsvillkor, men inte minst med hänsyn till deras olika jobb. Vi får även träffa på gamla favoriter i form av cameos från karaktärer från de två tidigare böckerna! Och dem karaktärerna kommer för alltid att vara några av mina absoluta favoriter genom tiderna. Den här boken är en riktigt bra avslutning på serien och den tog diverse olika vändningar som jag inte alls var beredd på, samtidigt som den såklart var lika blodig och brutal som de två tidigare böckerna. Det hände även väldigt mycket i den här boken även om inte alla händelserna var jättestora så byggde de tillsammans upp spänningen inför den stora finalen! Även om den här boken knöt samman alltihop på ett snyggt sätt så kan jag inte annat än önska att det ska komma fler böcker i serien! Men jag kan nu med rent samvete säga att den här serien har kommit att bli en av mina absoluta favoriter genom tiderna.