tisdag 3 april 2018

Recension av The Red Pyramid

Antal sidor: 516
Serie: Kane Chronicles, bok 1 av 3

Carter & Sadie har inget annat gemensamt än att de har samma föräldrar. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små. Men en kväll sammanförs de på British Museum av doktor Kane, som berättar om ett experiment som ska ställa saker till rätta för deras familj.Hans planer slår dock fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska - den egyptiska guden Set, som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar barnen att fly för sina liv. Carter och Sadie måste ge sig ut på ett farligt uppdrag - från Kairo till Paris till den amerikanska sydvästern, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.

Precis som vanligt så kan det verkligen inte gå fel med en Rick Riordan bok, han har helt klart kommit att bli en av mina absoluta favoritförfattare! Boken är uppbyggd utav att Carter och Sadie återberättar vad som hänt genom ljudinspelningar som de har gjort under resans gång. Något som jag först ställde mig något skeptisk till, men som senare visade sig vara precis rätt väg att gå i den här berättelsen. Precis som alltid så är den här boken uppbyggd av utomordentliga person-och miljöbeskrivningar vilket gör det lätt för läsaren att skapa sig sina egna bilder av hur allting ser ut även om jag själv i detta fallet inte har jättebra koll på just egyptisk mytologi. Vi får även träffa på syskonen Carter och Sadie och vi får vara med om när de lär känna varandra och får ta del av en helt ny värld som de inte visste var verklig (den där magi och mytologier är verkliga). Jag älskar Carter och Sadies relation som växer fram då de är otroligt roliga och raka med varandra, något som kan vara svårt i och med den situation de befinner sig i. Jag älskade det faktum att magi fick ta en sån stor plats i berättelsen och att man även fick lära känna de egyptiska gudarna bättre naturligtvis.  Jag tänker helt klart kasta mig in i bok två inom en snar framtid.